Debaran Mabrur
Solat Dalam
Manasik
Oleh
Ustaz Hj Mohd Hasnil Abu Bakar
Menjadi tetamu Allah Azza wa Jalla berziarah
ke Madinah al-Munawwarah dan mengerjakan ibadah umrah dan haji, bermakna
seseorang jemaah kembara taubat itu semakin menghampiri kiblatnya yang sangat
mulia.
Maka sayugia ia menginsafi bahawa dirinya telah
diberi peluang untuk semakin khusyuk di hadapan bukti keagungan-Nya iaitu
al-Kaabah al-Musyarrafah. Berusahalah menambahkan kekusyukan dalam solat,
munajat, taubat dan istighfar. Begitu juga dalam segala bentuk ibadah yang
lain.
Solat
yang menjadi tiang agama tetapi menjadi 'rumit' semasa manasik haji dan umrah,
mengapa ustaz?
Sesuai dengan besarnya ganjaran solat dan
besarnya dosa akibat mengabaikan solat, maka ujian yang besar juga disediakan
bagi tetamu Allah yang terpilih sebagai dhuyufurrahman. Oleh itu, fokus kepada
penghayatan makna ibadah ialah keutamaannya pada berjemaah. Selain itu, jadikan
perjalanan itu juga sebagai ibadah dan tidak hanya rukun/wajib umrah dan haji
semata-mata.
Perlaksanaan solat menjadi sukar apabila
jemaah tidak bersedia dengan solat semasa musafir dan solat dalam penerbangan
atau kenderaan. Mulakan solat sunat Taubat serta solat sunat Musafir sebagai
tanda kita redha dengan kembara taubat yang akan kita lalui dalam usaha
mengapai maghfirah-Nya.
Bagaimanakah
solat dalam musafir ke Tanah Suci?
Apabila seorang jemaah keluar daripada permukiman
sama ada dalam waktu harus jamak atau tidak, maka dia dan rombongannya sudah
diberi rukhsah (keringanan) untuk jamak dan qasar.
Contohnya, Pak Kasim dan Mak Munah keluar
bermusafir haji jam 12 tengah hari ke Kompleks Haji Kelana Jaya dari
kediamannya di Gombak Setia. Ketika sibuk mendaftarkan diri, masuk waktu solat
Zuhur. Harus jamak dan qasar bagi Pak Kasim dan isterinya kerana telah cukup
syarat musafir yang membolehkannya mendapat rukhsah tersebut.
Namun bagi jiran-jiran Pak Kasim yang turut
menghantar Pak Kasim, mereka tidak boleh jamak qasar kerana tidak cukup syarat
musafir yang mengharuskan jamak dan qasar.
Bolehkah
jemaah yang bermukim di Makkah pada hari Tarwiyah (8 Zulhijjah) ingin melakukan
jamak taqdim solat Zuhur di Masjidil Haram sebelum bertolak meninggalkan
Makkah? Tujuannya adalah untuk mengelakkan kesukaran bersolat di Padang Arafah
dan Mina.
Tidak diharuskan kerana perjalanan atau
musafir tersebut tidak menepati syarat yang mengharuskan jamak. Jemaah haji
akan melaksanakan jamak taqdim tamam bermula pada 9 Zulhijjah bagi solat
Maghrib dan Isyak secara berjemaah, manakala solat Zuhur dan Asar pada tengah
hari 9 Zulhijjah pada hari Arafah ketika berwukuf.
Rasulullah
beserta para Sahabat menunaikan solat secara jamak dan qasar ketika
wuquf di Arafah dan mabit di Muzdalifah semasa Hajjatul Wadak. Semasa di Mina
pula Baginda mengerjakan solat secara qasar pada setiap waktunya.
Imam Syafi'i r.a. berpendapat, pelaksanaan
tersebut adalah kerana Rasulullah dan rombongan ketika itu dalam keadaan
musafir, berbeza dengan pandangan Imam Ahmad bin Hanbal yang menyatakan kerana
nusuk.
Berdasarkan
pendapat tersebut, apakah yang perlu dilakukan oleh Jemaah haji Malaysia?
Jemaah haji Malaysia tidak harus menunaikan
solat secara qasar ketika berada di Masy'air kerana ia merupakan rukhsah yang
khusus bagi musafir, sedangkan jemaah haji Malaysia pada umumnya dikira sebagai
orang yang bermukim. Adapun pelaksanaan solat secara jamak tamam pula, ulama
Syafi'iyyah telah mengharuskannya, sama ada semasa bermusafir atau ketika
bermukim sekiranya terdapat darurat atau keperluan mendesak. Justeru, atas
alasan al-masyaqqah yakni kesulitan yang sering ditempuh oleh jemaah haji
ketika berada di Masya'ir, Tabung Haji menerusi resolusi yang telah dicapai
dalam Muzakarah Haji Kebangsaan Kali ke-22 pada 2006 telah bersetuju menerima
pakai pandangan harus jamak tamam sama ada secara jamak taqdim atau jamak
takhir dalam pelaksanaan solat fardu semasa jemaah haji berada di Masya'ir,
atas sebab al-masyaqqah yang dilihat mencapai tahap keperluan mendesak.
Dalam
kursus asas haji, ada diterangkan bahawa solat menghormati waktu merupakan pilihan
terakhir dalam perlaksanaan solat. Bilakah biasanya ia berlaku kepada jemaah
manasik?
Ya , benar apabila seorang jemaah menghadapi
masalah:
# Mendapatkan air untuk berwuduk atau
ketiadaan debu tanah untuk bertayamum. Ataupun ada air atau debu tanah tetapi
tidak dapat menggunakan keperluan bersuci tersebut disebabkan faktor
keselamatan, contohnya seperti ketika berada dalam penerbangan.
# Apabila terdapat najis pada badan, pakaian
atau tempat solat sedangkan tiada air mutlak untuk menyucikannya.
# Juga berlaku kepada pesakit yang terlantar
di hospital masih sedar dan berakal, tetapi tiada sesiapa yang dapat
menyucikannya daripada hadas dan najis.
Apabila berdepan dengan situasi begini
sedangkan waktu solat fardu sudah masuk dan tiada harapan pula untuk bersuci
hingga luput waktu solat, maka dia hendaklah menunaikan solat mengikut
kesesuaiannya seperti berdiri, duduk atau berbaring tanpa wuduk atau tayamum
kerana menghormati waktu.
Bukankah
jemaah ada pilihan untuk jamakkan solat fardhunya ustaz?
Ya, solat hormat waktu hanya khusus untuk
solat fardu dalam waktunya. Diharuskan ketika jamak takhir serta boleh
dilaksanakan secara tamam atau qasar.
Perlukah
diulangi semula solat tersebut?
Apabila jemaah tersebut selamat sampai ke
tanah air iaitu di tempat dia boleh bersuci (mencukupkan syarat sah solat), dia
hendaklah segera mengulangi solat tersebut jika masih dalam waktu solat
('iadah), atau menggantikannya (qadha) jika telah luput waktunya.
Jelasnya, dengan mendirikan solat hormat
waktu maka terlepaslah individu tersebut daripada rasa bersalah dan kerugian
meninggalkan solat fardu.
[Lihat kitab Sabil al-Muhtadin jld.1/133
karangan Syeikh Muhammad Arsyad Al Banjari]
Q&A
Isu #26 m/s 60-61