Qadha
Puasa - Bolehkah ditangguh?
Muhammad
Shaiffudin Abu Bakar
Editor Syariah
Ramadan datang lagi
dan kita pun menyambutnya. Ada yang
membuat persiapan ataupun persediaan dan ada yang melalui bulan yang penuh
keberjatan ini sebagaimana melalui bulan bulan yang lain juga. Tidak terfikir untuk menghiasi bulan Ramadhan
tahun ini kea rah yang lebih baik, berbanding bulan Ramadhan yang lepas.
Kita memohon semoga
Allah menerima segala kebaikan dan amalan yang kita lakukan sepanjang bulan
Ramadan dan sepanjang tahun yang telah lepas dan akan datang. Mari kita teliti
ibadat yang telah kita laksanakan pada bulan Ramadan yang lepas. Sekiranya kita
telah berpuas hati dengannya, maka pada Ramadan kali ini kita gariskan matlamat
dan sama-sama mengejar untuk mencapai matlamat tersebut.
Berbincang tentang
Ramadan ini, ada satu perkara yang sangat penting berkaitan dengannya iaitu
qadha puasa Ramadan, sama ada bagi yang meninggalkan puasa dengan keuzuran atau
tanpa ada keuzuran. Sungguh mendukacitakan apabila persoalan ini kadang-kadang
dipandang remeh oleh sesetengah orang; meninggalkan puasa tanpa menggantinya
semula.
Bilakah waktu yang sesuai
untuk qadha puasa Ramadan?
Bagi mereka yang
meninggalkan puasa Ramadan sama ada secara uzur atau tidak, wajib baginya
menggantikan semula puasa tersebut. Bermula waktu untuk qadha puasa ialah
setelah tamat bulan Ramadan dan berlalunya hari raya yang pertama.
Sangat dituntut
kepada yang meninggalkan puasa tanpa keuzuran (dengan sengaja) segera melakukan
puasa qadha tersebut. Bahkan dia juga hendaklah meminta ampun dan bertaubat
kepada Allah terhadap kesalahan meninggalkan puasa itu. Dia perlu benar-benar
menyedari bahawa perbuatannya itu adalah berdosa.
Jika meninggalkan puasa dengan keuzuran, bagaimana pula?
Ada kelonggaran
syarak bagi orang yang meninggalkan puasa dengan keuzuran seperti sakit atau
bermusafir. Maksudnya, dia boleh menangguhkan qadha puasa itu, sehingga pada
hari yang sesuai dia mengerjakan puasa qadha tersebut.
Perbezaan bagi
kedua-dua situasi ini iaitu yang sengaja meninggalkan puasa dengan yang meninggalkan
puasa disebabkan keuzuran tertentu; kategori yang pertama itu hukumnya adalah
berdosa. Manakala kategori kedua pula tidak berdosa kerana dia 'terpaksa' tidak
berpuasa, bukan sengaja tidak berpuasa.
Walaupun berbeza di sudut hukum berdosa dan tidak berdosa, di
sudut tuntutan menggantikan puasa yang telah ditinggalkan, hukumnya adalah sama
iaitu wajib. Tidak boleh tidak, mesti mengqadhakan semula puasa mengikut
bilangan hari yang telah ditinggalkan.
Allah berfirman,
mafhumnya: "Maka, (wajib baginya bepuasa) sebanyak hari yang
ditinggalkannya itu pada hari-hari yang lain." (Al-Baqarah 2: 185)
Bolehkah menangguhkan qadha puasa sehingga menjelang bulan Ramadan
tahun yang berikutnya?
Mengikut mazhab
Syafi'i, Hanbali dan Maliki, jika tiada keuzuran maka haram hukumnya menangguhkan puasa yang wajib
diqadha pada tahun ini sehingga menjelang bulan Ramadan tahun hadapan.
Sekiranya dia berbuat demikian, baginya kaffarah yang perlu dijelaskan iaitu
memberi makan kepada fakir miskin bagi setiap hari yang perlu diqadha olehnya.
Sekiranya penangguhannya itu disebabkan keuzuran, maka tiada apa-apa hukuman
terhadapnya.
Ini berdasarkan pendapat Abu
Hurairah, Ibnu Abbas, 'Ato ibn Abi Rabah dan Iain-Iain. Ini juga adalah
berdasarkan hadis Sayidatina Aisyah r.anha yang bermaksud: "Pernah suatu
ketika aku berpuasa pada bulan Ramadan, dan aku tidak mampu untuk menggantikan
puasa tersebut pada bulan-bulan yang lain kecuali Syaaban." (Riwayat
Bukhari)
Adakah
diwajibkan qadha puasa secara berterusan sehingga tamat bilangan yang perlu
diqadha?
Mazhab yang empat (Hanafi,
Maliki, Syafi'i dan Hanbali) sepakat mengatakan sesiapa yang luput puasanya
sama ada disebabkan keuzuran atau tidak, terlebih utama baginya qadha kembali
puasanya itu secara berterusan. Walau bagaimanapun, memisahkan atau tidak
melaksanakan secara berterusan juga dibolehkan.
Merujuk kepada firman Allah Surah
(al-Baqarah ayat 185) yang dikemukakan dalam jawapan terdahulu, ayat tersebut
memberi maksud umum, sama ada berterusan atau tidak. Manakala dalam sebuah
hadis daripada Ibnu Umar r.anhuma Rasulullah bersabda, mafhumnya: "Qadha
bagi puasa Ramadan dibolehkan secara berterusan atau tidak." [Sunan Darul
Qutni]
Berkata Imam Bukhari, berkata
Ibnu Abbas r.anhuma: "Dibolehkan memisahkan antara puasa-puasa yang perlu
diqadha, berdasarkan firman Allah Maka, (wajib baginya berpuasa) sebanyak hari
yang ditinggalkannya itu pada hari-hari yang lain."
Q&A Isu 31