Batalkah Puasa Tertelan Kahak?
Soalan:
Seseorang yang terdengar azan Subuh ketika dia sedang bersahur,
adakah sah puasanya?
Jawapan:
Allah s.a.w. menjadikan terbit fajar sadiq sebagai masa bermulanya
berpuasa. Firman Allah s.a.w yang
bermaksud: "Dan makanlah serta minumlah sehingga jelas
bagimu fajar sadiq selepas kegelapan malam ..." (al-Baqarah 2: 187)
Sekiranya azan tersebut menepati masuk waktu subuh maka tidak sah
puasa jika masih makan ketika azan itu. Sekiranya makanan masih berbaki di
dalam mulut ketika azan, wajib keluarkan sisa tersebut.
Soalan:
Apakah hukum orang berpuasa yang makan dengan terlupa kemudian
teringat kembali yang dia berpuasa?
Jawapan:
Sah puasanya walaupun seorang itu makan banyak disebabkan terlupa.
Nabi s.a.w
bersabda, mafhumnya: "Sesiapa yang
makan kerana terlupa sedangkan dia berpuasa hendaklah dia meneruskan puasanya.
Sesungguhnya Allah memberinya makan dan minum." (Riwayat Bukhari dan
Muslim)
Soalan:
Adakah sah niat puasa pada malam 29 Syaaban sedangkan di dalam hati
tidak berat sangkaan (ragu) bahawa esoknya masuk Ramadan?
Jawapan:
Di sini ada dua perkara yang perlu dijelaskan. Pertamanya hukum
berpuasa selepas 15 Syaaban. Hukumnya haram dalam mazhab Syafi'i kerana hadis
yang bermaksud: "Apabila sudah melepasi 15 Syaaban
janganlah kamu berpuasa." (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Sekiranya yang dimaksudkan malam 29 ialah malam yang keesokannya
ialah 30 Syaaban, ia boleh termasuk dalam hukum puasa hari syak. Hah syak ialah
hari ke-30 iaitu hari yang manusia ragu-ragu, adakah pada hari itu Syaaban atau
sudah masuk Ramadan kerana cuaca yang mendung. Nabi bersabda, mafhumnya: "Sesiapa yang berpuasa pada hari syak dia telah menentang
Nabi Muhammad mi " (Riwayat Bukhari)
Maka hukumnya haram puasa pada hari syak, kecuali untuk puasa
qadha, nazar dan puasa sunat yang dia selalu lazimi (untuk puasa lepas 15
Syaaban).
Soalan:
Ketika solat, saya terbatuk dan terasa ada sedikit kahak di dalam
kerongkong. Oleh kerana tidak tahu bagaimana hendak meludah keluar lalu saya
menelannya. Adakah batal puasa saya?
Jawapan:
Dalam mazhab Syafi'i, menelan kahak adalah perkara yang membatal
puasa. Namun sekiranya sukar untuk dikeluarkan dan tertelan tidak mengapa. Imam
Nawawi berkata dalam kitab Minhajut Talibin: "Sekiranya turun kahak dari
otak ke luar halqum hendaklah putuskan yang keluar dan ludahkan. Kalau dia
biarkan di situ sedangkan dia mampu untuk ludahkan kemudian tertelan, batal
puasanya."
Soalan:
Adakah sah berpuasa dengan tidak berbuka apabila tiba waktunya?
Jawapan:
Berbuka puasa setelah tiba waktu berbuka adalah sunat. Ini kerana
Nabi bersabda yang bermaksud: "Manusia sentiasa berada
dalam kebaikan selagi mana mereka mempercepatkan berbuka." (Riwayat
Tirmizi)
Haram sekiranya dia dengan sengaja hendak menyambung puasanya sehingga
keesokan harinya. Dalam sebuah hadis yang lain, mafhumnya: "Rasulullah
melarang puasa terus- menerus tanpa ada berbuka." (Riwayat Bukhari
dan Muslim)
Soalan:
Hukum puasa orang yang terkentut dalam air?
Jawapan:
Tidak batal kerana perkara itu tidak disengajakan. Imam Nawawi
berkata dalam kitab Minhajut Talibin: "Dan hendaklah sesuatu yang masuk yang
membatalkan puasa itu dengan niat. Sekiranya masuk lalat, nyamuk, debu jalan
atau tepung yang diayak dalam rongga terbukanya tidak batal."
Soalan:
Apakah hukumnya orang yang berpuasa melakukan dosa mengumpat,
bercakap bohong dan melihat wanita ajnabi dengan syahwat. Adakah sah puasanya?
Jawapan:
Sah puasa orang yang melakukan dosa semasa puasa seperti mengumpat
tetapi mengurangkan nilai puasanya. Nabi bersabda, mafhumnya: "Sesiapa
yang tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan yang jahat, Allah tidak
memerlukan puasanya yang meninggalkan makanan dan minuman." (Riwayat
Bukhari)
Soalan:
Siapakah yang diwajibkan qadha puasa serta membayar fidyah jika
dia tidak berpuasa?
Jawapan:
Ada dua golongan yang wajib qadha puasa beserta fidyah:
1. Orang yang
meninggalkan puasa dan tidak menggantikannya sehingga sampai bulan Ramadan akan
datang sedangkan dia mampu untuk berpuasa.
2. Wanita yang hamil
atau menyusukan anaknya, berbuka kerana takut berlaku sesuatu yang tidak
diingini kepada anaknya. Daripada ibnu Abbas r.anhuma.: "Allah berfirman:
'Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan
sebagainya) membayar fidyah iaitu member! makan orang miskin (al-Baqarah:
184').
Ayat ini adalah kemudahan kepada orang lelaki tua dan perempuan tua
yang tidak mampu untuk berpuasa tetapi mereka berbuka dan memberi makan
(fidyah) kepada orang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkan. Wanita yang
mengandung dan menyusukan anak bila takut sesuatu yang tidak diingini terhadap
anaknya dia boleh berbuka dan wajib memberi makan." (Riwayat Abu Daud)
Soalan:
Adakah pahala membaca al-Quran dan bersedekah pada bulan Ramadan
berlipat ganda berbanding bulan-bulan yang lain?
Jawapan:
Pahala amalan-amalan dalam bulan Ramadan berlipat kali ganda
berbanding bulan-bulan yang lain berdasarkan hadis, mafhumnya: "Sesiapa yang mendekatkan diri dengan kebaikan yang sunat
seperti mendapat pahala fardu, sesiapa yang melakukan perkara yang fardu dia
seperti melakukan tujuh puluh kali fardu di bulan yang lain." (Riwayat
Ibnu Khuzaimah)
Soalan:
Siapakah yang tidak diwajibkan qadha puasa tetapi wajib membayar
fidyah jika dia tidak berpuasa?
Jawapan:
Mereka ialah orang yang tua dan uzur yang tidak mampu untuk
berpuasa. Dia boleh berbuka dan hanya perlu bayar fidyah. Dalam sebuah hadis
daripada 'Ata: "Beliau mendengar Ibnu Abbas membaca ay at 184 surah
al-Baqarah. Ibnu Abbas berkata: Ayat ini tidak dimansukhkan. Ayat ini untuk
orang lelaki dan wanita yang tua tidak mampu untuk puasa maka dia perlu
membayar fidyahnya iaitu memberi makan setiap hah satu cupak." (Riwayat
Bukhari)
Soalan:
Siapakah yang diwajibkan berpuasa?
Jawapan:
Wajib berpuasa kepada orang Islam, berakal, baligh, dan suci
daripada penghalang puasa seperti haid dan nifas. Nabi bersabda yang bermaksud:
"Tidak dikira berdosa suatu m kesalahan sekiranya dilakukan
^ oleh tiga golongan:
1. Orang yang tidur
sampai dia jaga.
2. Budak kecil sampai
dia baligh.
3. Orang gila sampai
waras." (Riwayat Abu Daud dan Iain-Iain)
Soalan:
Adakah diterima puasa orang yang meninggalkan solat? Adakah
sesuatu ibadat itu ada kaitannya dengan ibadat yang lain sehinggakan jika
ditinggal sebahagiannya, tidak diterima ibadat yang lain?
Jawapan:
Sah puasa orang yang meninggalkan solat tetapi tujuan puasa adalah
untuk membersihkan hati dan diri. Sekiranya puasa itu Allah terima tentulah
akan membuahkan hasil yang baik, antaranya ialah solat.
Soalan:
Bagaimana dengan orang yang
tidak berdaya berpuasa?
Jawapan:
Bagi orang yang tidak berdaya untuk berpuasa harus baginya berbuka
dan wajib mengganti puasanya. Firman Allah , mafhumnya:
"(Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu
maka sesiapa antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka),
kemudian wajib ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang
lain dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan
sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah)
lebih daripada yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya dan
(walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi
fidyah), kalau kamu mengetahui." (Al-Baqarah 2: 184)
Q&A Isu 31