Tentang Wagiman

Assalamualaikum kepada semua pengunjung. Untuk makluman semua, Wagiman bukan seorang ustaz (baru nak start). Wagiman cuma insan biasa, tidak punya apa apa kelebihan dari apa jua sudut . Tiap soalan yang menerjah email atau tagboard akan Wagiman jawab berdasarkan kefahaman Wagiman kepada soalan yang diajukan dengan di iringi sedikit ilmu rawatan. Jika pengunjung melakukan apa yang Wagiman sarankan dan berjaya keluar dari masalah yang dihadapi janganlah diberikan kepujian itu kepada Wagiman kerana kepujian dan sanjungan itu hanya milik ALLAH jua kerana tanpaNYA kita semua tidak akan dapat melakukan apa yang sedang kita lakukan sekarang ini. Insya-Allah, semua email akan Wagiman layan seadanya. Lambat atau cepat bergantung kepada masa yang Wagiman miliki. Segala kemuskilan sila email kepada ........

Tentang blog ini

Blog ini grenbara.blogspot.com adalah sambungan kepada blog utama sy di grenbara.bravejournal.com. Oleh kerana Bravenet.com (pelayan utama bravejournal.com) telah mengenakan terma dan syarat baru kpd semua penguna percuma mereka, maka sy terpaksa mencari pelayan lain bagi meneruskan kesinambungan grenbara di alam siber ini. Sy akan terus mengekalkan grenbara.bravejournal tetapi hanya akan melakukan update seterusnya disini.


Pengikut Setia

Anda Pengunjung ke

03 June 2016

Syeikh Nuruddin Jawab: Bolehkah Dua Jemaah di Satu Tempat?

Bolehkah Dua Jemaah di Satu Tempat?


Q) Adakah boleh mengqadha solat selepas setiap kali solat?

A) la tidak dituntut kecuali jika merasakan ada 'hutang' iaitu ada solat yang belum diqadhakan. Dalam mazhab Syafi'i, solat boleh diulang satu kali. Dalilnya Sayyiduna Mu'az bin Jabal r.a. yang telah bersolat bersama Nabi dan ketika beliau balik kampung, beliau solat fardhu lagi.

Q) Apakah hukumnya membuat dua jemaah di tempat yang tidak cukup menampung jumlah jemaah?


A) Dibolehkan dengan alasan tempat itu kecil, kerana jika tidak dilaksanakan berjemaah, bermakna dia telah melewatkan atau melengahkan satu fadhilat dalam melaksanakan solat fardu. Sekiranya dalam keadaan sempit begitu, beberapa jemaah pun tidak mengapa.

Q) Adakah boleh perempuan menjadi imam sesama mereka dengan menyaringkan suaranya?

A) Dibolehkan asalkan sesama mereka sahaja.

Q) Adakah sah solat yang diimamkan oleh muslimat sedangkan ketika itu ada muslimin?

A) Disyaratkan sahnya solat berjemaah kaum muslimat ketika tiada kaum muslimin melaksanakan solat berjemaah di tempat itu; khususnya dengan alasan-alasan tertentu, umpamanya dikhuatirkan timbulnya fitnah, syahwat atau keadaan atau suasana yang tidak aman. Jika ada perkara-perkara sebegini, harus mereka solat berjemaah tanpa mengikut kaum muslimin.

Q) Adakah dibolehkan tidur dahulu sebelum solat Isyak untuk bangun pada tengah malam? Dikhuatiri jika tidur selepas solat Isyak, akan susah untuk bangun malam.

A) Jika dia yakin (pasti) boleh bangun, maka tidak mengapa. Jika tidak yakin, maka tidak dibolehkan (tidak boleh tidur dahulu). Dalam kitab-kitab feqah, ulama mengatakan tidur sebelum solat Isyak hukumnya makruh berdasarkan hadis.

Q)  Adakah batal wuduk kerana keluar air mani selepas bersama suami?

 A) Suami isteri sama-sama sampai ke puncak hubungan dan sama-sama mengeluarkan air mani. Ketika mengerjakan solat, si suami terasa ada air meleleh dari kemaluannya. Sekiranya air mazi, maka batal solatnya, kemaluan wajib dicuci dan tidak perlu diulang mengangkat hadas besar (mandi wajib). Manakala, sekiranya air mani, batal solatnya dan mandi wajib perlu diulang. Perkara yang sama harus dilakukan oleh isteri jika berlaku keadaan yang sama. Walau bagaimanapun, sekiranya sewaktu bersama suami, si isteri tidak mengeluarkan air mani tetapi selepas mandi, ada air mani meleleh dari tempat sulitnya, dia tidak perlu mandi kembali kerana air mani itu adalah kepunyaan suaminya.

Air mani lelaki sifatnya kental warna seperti keputihan telur ayam, bau seperti mayang pokok tamar dan ia keluar  terasa ……. dan secara memancut. Air mazi pula tidak kental, kekuningan, keluar ketika syahwat dan keluarnya tidak secara tadaffu' (memancut).

Q)  Apakah air mazi?

A) Air mazi biasanya daripada lelaki, dan perempuan biasanya disebut dengan keputihan. Kedua-duanya keluar ketika naik syahwat. Perbezaan mazi dengan keputihan ialah keputihan itu disebut dengan rutubah al-farj yang keluar dari lingkungan faraj. Sekiranya rutubah al-farj keluar dari rahim, ia najis.

Diriwayatkan daripada Sayyiduna Ali r.a.: "Aku adalah lelaki yang selalu keluar air mazi, dan aku malu untuk bertanya kepada Rasulullah kerana ada anak perempuan Baginda, lalu aku meminta kepada Miqdad bin Aswad, lalu dia pun bertanya Rasulullah.  Maka Rasulullah bersabda: Hendaklah dia membasuh zakarnya dan berwuduk."

Air mazi membatalkan wuduk, merupakan najis dan wajib dibasuh. Walau bagaimanapun, tidak wajib mengangkat hadas besar (mandi wajib). Ada sejenis lagi cecair yang namanya air wadi, iaitu cecair putih kental yang keluar selepas kencing yang kadang-kadang keluar selepas mengangkat benda berat.

Q)  Apakah dibolehkan menangguhkan mandi wajib disebabkan ketiadaan air?

A)  Boleh dengan syarat tidak ada air. Jika tidak ada air, menggunakan tayammum.
nya tidak mampu untuk bertayammum, boleh melakukan ibadah tanpa wuduk dan
ayam mum.

Tuan Guru Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki
Sewaktu menuntut di Universiti Al-Azhar Mesir (jurusan Syariah Islamiah) beliau aktif mencurahkan ilmunya kepada ratusan pelajar dari Asia dan AsiaTenggara yang menuntut di sana sehingga digelar Al-Azhar ath-Thani" (Universiti Al-Azhar Kedua). Beliau telah menghasilkan karangan dan mentahqiq kitab-kitab muktabar tidak kurang daripada 50 buah karangan.


Q&A #Isu 27