Soal Jawab Solat
Bersama
Ustaz Fadzli
Al-Yamani
Hukum Solat Sunat Qabliyyah
Maghrib
Saya
menunaikan solat di Masjid Jamek Pakistan di Kuala Lumpur. Setelah azan, bilal
terus beriqamat tanpa menunaikan solat sunat qabliyyah (sebelum) Maghrib.
Menurut rakan saya, tidak ada solat sunat sebelum solat fardu Maghrib. Mohon
jelaskan permasalahan ini.
Solat
sunat qabliyyah Maghrib merupakan salah satu solat sunat rawatib dan seseorang
akan dikurnia-kan pahala jika menunaikan-nya. Dalam mazhab Syaffi, solat sunat
dua rakaat ini ada-lah sunnah ghayr mu'akkadah (sunat yang tidak diperkuatkan)
berdasarkan pendapat yang benar dalam mazhab. (Al-Majmu', jili'3, him, 502)
Selain
sunnah ghayr mu'akkadah, terdapat satu bahagian lagi iaitu solat'sunat rawatib
mu'akkad (dituntut atau digalakkan). Solat sunat rawatib ghayr mu'akkad adalah
solat sunat yang dikerjakan oleh Rasulullah s.a.w, pada waktu-waktu tertentu,
tetapi Baginda meninggalkannya pada waktu lain.
Berikut
disenarikan solat sunat rawatib ghayr mu'akkad:
i. Dua rakaat rawatib ghayr mu'akkad qabliyyah Zuhur.
ii.
Dua rakaat rawatib ghayr mu'akkad ba'diyyah Zuhur.
iii. Empat rakaat rawatib ghayr mu'akkad
qabliyyah Asar.
iv. Dua rakaat rawatib ghayr mu'akkad
qabliyyah Maghrib.
v. Dua rakaat rawatib ghayr mu'akkad
qabliyyah Isyak.
Mereka
yang bermazhab Hanafi dan kebanyakan masjid India dan masjid Pakistan di negara
ini tidak mempraktikkan solat tersebut kerana mereka berpendapat solat tersebut
tidak sunat. Walaupun demikian, solat sunat qabliyyah Maghrib ada dalilnya.
Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya:
"Solatlah kamu sebelum solat
Maghrib." Baginda bersabda pada kali yang ketiga: "Bagi sesiapa yang
menghendakinya." Ini kerana khuatir manusia menjadikannya sebagai sunnah.
(Riwayat al-Bukhari no. 624 dan 627, dan Muslim no. 838)
Anas
bin Malik r.a. berkata: "Ketika kami di Madinah dahulu, jika muazin
mengumandangkan azan untuk solat Maghrib, mereka (para sahabat) berebut ke
tiang-tiang masjid kemudian mereka menunaikan solat dua rakaat. Apabila
terdapat orang asing masuk ke masjid tersebut, dia menyangka solat Maghrib
telah ditunaikan kerana ramainya orang yang solat dua rakaat (sunat
rawatib)."
Daripada
Abdullah bin Mughaffal al-Muzni, Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Antara setiap dua azan (azan dan iqamat) ada solat (sunnah)."
Baginda mengucapkannya tiga kali bagi yang berkehendak. (Riwayat al-Bukhari no.
588)
Imam
al-Nawawi rhm. menyatakan dalam al-Majmu' Sharh al-Muhazzab (jil 4, him. 8):
"Dalam menentukan sunat solat dua rakaat sebelum Maghrib, terdapat dua
pandangan yang mahsyur dalam kalangan khurasa'. Namun pendapat sahih antara
kedua-duanya adalah sunat solat dua rakaat sebelum Maghrib itu."
Manakala
Sheikh Nawawi al-Bantani menyatakan dalam Nihayah ai-Zayn (him. 99): Disunatkan
untuk melakukan solat dua rakaat yang ringan sebelum Maghrib berdasarkan sabda
Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: 'Solatlah kamu sebelum Maghrib,' dan juga
berdasarkan hadis Nabi s.a.w. yang lain, maksudnya: 'Antara azan dengan iqamat
terdapat solat/"
Walaupun
tidak dituntut untuk melaksanakan solat sunat qabliyyah Maghrib dan yang
seumpamanya, ia mendatangkan impak yang besar jika melakukannya. Antara impak
tersebut dikurniakan pahala, persediaan untuk lebih khusyuk dalam solat fardu
selepasnya dan sebagai penampung kekurangan solat fardu di akhirat kelak. Siapalah
kita untuk menidakkan perkara yang telah disahihkan ulama salafussoleh. Ya
Allah, kurniakan kami taufik untuk memperbanyakkan sujud ke-pada-Mu.
Ucapan Hamdalah dalam Solat
Soalan:
Bolehkah
seseorang yang sedang solat mengucapkan "alhamdulillah" apabila dia
bersin?
Jawapan:
Bersin
merupakan salah satu nikmat Allah kepada hamba-Nya. Disyariatkan kepada sesiapa
yang bersin supaya mengucapkan tahmid, termasuklah apabila dia sedang solat
fardu atau sunat.
Ucapan
ringkasnya ialah "alhamdulillah". Nabi s.a.w. bersabda, mafhumnya:
"Apa bila salah seorang daripda kamu bersin, dia hendaklah mengucapkan
'alhamdulillah'." (Riwayat al-Bukhari no. 5756)
Dalam
sebuah hadis, Rifa'ah bin Raff r.a. berkata: "Aku pernah solat di belakang
Rasullullah s.a.w. tiba-tiba aku bersin. Lalu aku berkata:
(Maksudnya:
'Segala puji bagi Allah dengan pujian yang banyak, baik, dan diberkati dalamnya
sebagaimana yang dicintai dan diredai oleh Tuhan kami').
Seusai
solat, Baginda s.a.w. bertanya: 'Siapa yang bercakap ketika solat?' Tidak ada
seorang pun yang menjawab. Rasullullah s.a.w. bertanya untuk kali kedua: 'Siapa
yang bercakap ketika solat?' Lalu aku menjawab: 'Saya, wahai Rasullullah.' Lalu
Rasullullah s.a.w. bersabda: 'Demi diriku yang berada di tangan-Nya, lebih
daripada 30 malaikat telah mengelilinginya, dan antara mereka ada yang naik ke
atas kerana bacaan tersebut.'" (Riwayat Abu Daud no. 747)
Daripada
hadis ini dapat dipelajari bahawa tahmid setelah bersin ketika solat dibolehkan
kerana Rasullullah s.a.w. tidak melarang dan tidak menegur perbuatan Rifa'ah,
bahkan Baginda menyampaikan berita gembira bahawa para malaikat mencatat
kalimat tersebut.
Imam
al-Nawawi menyata-kan dalam kitabnya; al-Majmu' dan al-Azkar bahawa sunat
hukumnya bagi orang yang bersin untuk mengucapkan alhamdulillah ketika sedang
solat dan solatnya tidak batal. Namun, perkara penting yang perlu diberi
perhatian ialah tidak mengucapkannya dengan lafaz takbiratulihram. Contoh,
"Allahu alhamdulillah akbar" kerana ia boleh membatalkan solat.
Jika
seseorang bertahmid ketika membaca surah al-Fatihah, wajib baginya mengulang
bacaan daripada awal surah al-Fatihah, dan solatnya tidak sah jika tidak
berbuat demikian. Begitu juga jika dia bertahmid di antara bacaan tasyahud
dalam tasyahud akhir, hendaklah diulang bacaannya dari awal dan solatnya batal
jika tidak dilakukan sedemikian. Seseorang mestilah berniat doa atau zikir
ketika bertahmid.
Tashmit (Menjawab Orang Bersin)
dalam Solat
Soalan:
Bagaimana
pula hukum jika orang yang mendengar tahmid tersebut menjawab
"yarhamukallah'?
Jawapan:
Dalam
solat, seseorang tidak boleh menjawab "yarhamukallah" kepada
seseorang yang bersin apabila dia mengucapkan "alhamdulillah"
sebagaimana yang dilakukan di luar solat.
Rasuluilah
s.a.w. mengingkari perbuatan Mu'awiyah bin al-Hakam r.a. ketika beliau
mengucapkan "yarhamukallah" ketika mendengar ada orang bersin dalam
soiat.
Ini
sebagaimana yang terdapat dalam riwayat berikut: "Daripada Mu'awiyah bin
al-Hakam al-Sulamiy, beliau berkata: 'Ketika aku sedang solat bersama-sama Rasullullah
s.a.w., tiba-tiba ada seorang leiaki bersin. Lalu aku mengucapkan yarhamukallah',
dan orang ramai memandang ke arahku. Aku berkata: 'Celaka, apa yang membuat
kalian memandangku?' Mereka menepukkan tangan ke paha mereka. Tatkala itu aku
melihat mereka mengisyaratkan kepadaku agar diam, lalu aku pun diam.
Setelah
Rasuluilah s.a.w. selesai solat, aku tidak mendapati seorang pendidik sebelum
dan sesudahnya yang lebih baik cara didikan-nya daripada Baginda s.a.w. Baginda
langsung tidak melarangku, atau bermasam muka kepadaku, memukul-ku atau
mencelaku, malah Baginda bersabda: 'Sesung-guhnya, solat ini tidak boleh
(dicelahi) sesuatu pun daripada perkataan manusia, sesungguhnya solat itu
berupa tasbih, takbir dan pembacaan al-Quran."" (Riwayat Muslim no.
537, al-Nasa'i no. 1218 dan al-Darimi no. 1502)
Dalam
mazhab Syaffi perlu dipisahkan ucapan tashmit. Apabila tashmit menggunakan
khitab mukhatab (ii) seperti (semoga Allah menyayangi kamu) atau
(semoga
Allah menyayangi kalian), maka ia tidak dibolehkan dan solatnya batal. Jika
tashmit selain khitab mukhatab seperti "yarhamullah"(semoga Allah
sayang) dan "yarhamunallah" (semoga Allah sayangi kami), ia
dibolehkan dalam solat . serta tidak membatalkan solat dengan syarat niat
sebagai doa atau zikir.
Sanggul Bonggol Unta
Soalan:
Wanita
sentiasa suka mengikut perkembangan semasa dalam berhias sehingga tanpa sedar
mengorbankan agama sendiri. Budaya sanggul tinggi walaupun bertudung, sudah
digemari ramai wanita Islam. Dalam kalangan ustaz pun terdapat perbezaan
pendapat. Semoga pihak ustaz dapat membantu menguraikan kekeliruan ini.
Jawapan:
Merujuk
kaedah fiqah "hukum asal sesuatu perkara adalah harus", maka harus
selagi tiada unsur yang bertentangan dengan syariat dilakukan. Trend sanggul
tinggi ini mula digemari masyarakat kita kebelakangan ini. Tidak dinafikan
terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan ilmuwan Islam berkenaan masalah ini.
Kembali kepada kaedah fiqah di atas, maka keharusan sanggul ini dibolehkan
kepada Muslimah dengan syarat tidak berniat untuk menarik perhatian lelaki
ajnabi seterusnya boleh menimbulkan syahwat terutamanya lelaki yang lemah iman
dan ditimpa penyakit hati. Bersanggullah setinggi mana sekalipun, tetapi
biarlah untuk suami tersayang, ketika bersama mahram dan wanita atau di tempat
tertutup yang tiada lelaki ajnabi.
Mafhum
sabda Baginda s.a.w.: "Kepala-kepala mereka umpama bonggol-bonggol unta
yang senget. Mereka ini tidak akan dapat memasuki syurga dan tidak akan mencium
baunya kerana bau syurga dapat dicium dari jarak perjalanan sekian jauh."
(Riwayat Muslim no. 2128)
Menurut
Imam al-Nawawi dalam kitabnya Sharh Sahih Muslim, makna "kepala-kepala
mereka umpama bonggol-bonggol unta" ialah mereka membesarkan rambut di
kepala mereka dengan melilitnya dengan kain serban, kain-kain lilitan yang lain
atau seumpa-manya.
Jika
meninggikan rambut dengan membuat sanggul di kepala walaupun bertudung dengan
tujuan berhias dan menarik perhatian lelaki ajnabi, maka hukumnya haram. Lelaki
akan tertarik dengan sanggul yang tinggi itu. Apatah lagi ini satu kelainan dan
mengundang lelaki ajnabi untuk terus memerhatikan wanita tersebut Sehubungan
dengan itu, disarankan kepada mereka yang berambut panjang agar membuat sanggul
pada paras leher, mengikat atau dibiarkan lepas di sebalik tudung. Jika tidak
mahu, mungkin boleh dlpotong sedikit agar kurang panjangnya.
Sesungguhnya
wanita yang paling selamat dunia dan akhirat ialah wanita yang bertakwa dalam
urusan agamanya.
Sungguh,
kita amat memuji kesungguhan sebahagian Muslimah yang tidak terkesan dengan
trend fesyen tudung dan pakaian terkini, yang menutup aurat tetapi masih
menarik perhatian lelaki ajnabi,
Wanita
Muslimah yang bertakwa akan istiqamah mematuhi syariat dan menutup fitnah.
Beruntunglah bapa atau suami yang memiliki anak perempuan atau isteri yang taat
kepada Allah, Rasul dan suami. Harta yang paling berharga di dunia ialah wanita
yang solehah. Tahniah buat muslimah
sejati.