Bolehkah Hadir
Pengebumian Orang Bukan Islam
Soalan:
Apa hukum solat rawatib sebelum Maghrib?
Jawab:
UIama berselisih pendapat berkenaan dengan hukum
ini kepada tiga pendapat;
Pendapat pertama: Disunatkan
solat sunat sebelum solat Maghrib. Ini pendapat mazhab Syafi'i dan
ulama Zahiri.
Dalil pendapat pertama: Hadis Nabi daripada Abdullah al-Muzani r.a.,
"Solatlah sebelum Maghrib, Solatlah sebelum
Maghrib, Solatlah sebelum Maghrib bagi sesiapa yang hendak." Baginda takut
manusia menganggapnya sebagai suatu sunnah (kewajipan). (Riwayat Bukhari: 1183)
Imam Thabari berkata: "Daripada hadis ini
Nabi tidak bermaksud menafikan sunat solat ini. Ini kerana tidak mungkin
Baginda menyuruh perkara yang bukan sunat. Bahkan hadis ini adalah sekuat-kuat
dalil tentang sunatnya solat sebelum maghrib. Maksud sunnah dalam hadis ini
ialah syariat yang diwajibkan.
Hadis daripada Anas bin Malik r.a.,
"Sesungguhnya aku melihat Sahabat-sahabat terbilang segera mendapatkan
tiang-tiang untuk solat sebelum Maghrib." (Riwayat Bukhari : 503)
Pendapat kedua: Tidak
disyariatkan solat ini. Ulama mazhab Hanafi mengatakan ia khilaful
aula (tidak afdal) manakala ulama Maliki mengatakan makruh. Dalil pendapat
mereka: Hadis daripada Ibnu Umar r.anhuma.; Ibnu Umar ditanya tentang solat
sebelum solat Maghrib. Beliau menjawab, "Aku tidak pernah melihat sesiapa
pun yang melakukannya pada zaman Nabi
" (Riwayat Abu Daud: 1284)
Pendapat ketiga: Harus solat dua
rakaat sebelum Maghrib. Ini pendapat mazhab Hanbali. Dalil pendapat
mereka:
Hadis daripada Anas bin Malik ra: "Kami
dahulu solat sunat selepas masuk Mahgrib dan sebelum solat fardu Maghrib. Aku
pun bertanya kepadanya, "Adakah Rasulullah melakukannya?" Anas menjawab, "Baginda
melihat kami melakukannya, Baginda tidak menyuruh kami dan tidak
melarangnya." (Riwayat Muslim : 836)
Kesimpulannya, pendapat kuat ialah pendapat pertama yang
menyatakan sunat solat sebelum solat fardu Maghrib. Apa
pun, kita menghormati pendapat lain.
Soalan:
Apa hukum menghadiri pengebumian jenazah orang
kafir?
Jawab:
Ada tiga keadaan: Pertama: Asalnya, orang Islam
dilarang menghadiri urusan jenazah orang kafir kerana ia merupakan satu bentuk
urusan agamanya. Allah berfirman dalam surah at-Taubat ayat 84,
"Dan
janganlah kamu
menyembahyangkan
mana-mana orang munafik
yang telah mati, dan
janganlah
kamu berdiri pada
kuburnya."
Ayat ini untuk orang-orang munafik yang telah
disahkan kekufurannya.
Kedua: Dibolehkan untuk memberi ucapan takziah
kepada mereka berdasarkan firman Allah daripada surah al-Baqarah ayat 83,
"Dan
berkatalah
dengan kata-kata
yang baik kepada
manusia.
"Allah tidak
menghadkan membuat
ucapan yang elok kepada
orang Islam sahaja,
bahkan kepada semua
orang.
Ketiga: Harus (ja'iz) menghadirinya sekiranya yang
meninggal dunia ialah kaum kerabat seperti ibu atau ayah yang masih belum
Islam. Ini berdasarkan hadis daripada Sayidina Ali r.a., "Apabila kematian
Abu Talib, aku berjumpa Nabi dan
berkata: 'Sesungguhnya pak cik tuan yang sesat telah mati, siapa yang hendak
kafankannya?' Nabi menjawab, "Pergi kamu segera dan jangan cakap apa-apa
sampai kamu datang semula.' Aku berkata, Dia mati musyrik.' Nabi berkata,
'Pergi cepat.' Lalu aku pergi mengkafankannya, kemudiannya berjumpa dengan
Nabi Nabi berkata, 'Pergi mandikannya
dan jangan cakap apa-apa.' Lalu aku pergi memandikannya dan berjumpa dengan
Nabi semula. Nabi pun berdoa kebaikan
untukku yang mana aku tidak suka diganti doa itu dengan unta yang mahal."
(Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Baihaqi; sanadnya sahih)
Ini merupakan mazhab Syafi'i dan Hanafi. Imam
Nawawi berkata dalam Majmuk: "Tidak makruh orang Islam mengiringi jenazah
saudaranya yang kafir."
Fatwa daripada Majlis Fatwa dan Kajian Eropah
Harus orang Islam menghadiri
penyelenggeraan jenazah ayahnya atau saudaranya yang bukan Islam.
Tidak mengapa hadir pada upacara agama yang diadakan untuk mayat bukan Islam
(saudaranya) yang diadakan di gereja atau 'temple'. Akan tetapi tidak menyertai
dalam doa, sembahyang atau bunyi-bunyian dan Iain-Iain yang daripada agamanya.
Demikian juga harus menghadiri pengkebumiannya. Hendaklah niatnya untuk
melaksanakan kebaikan dan menjaga silaturrahim.
Soalan:
APa hukum
telanjang semasa berseorangan?
Jawab:
UIama berselisih pendapat tentang hukum ini kepada
dua pendapat utama;
Pendapat pertama:
Wajib menutup aurat semasa bersendirian. Ini
pendapat utama mazhab Syafi'i, Hanafi dan Hanbali. (Disebut dalam kitab
Dalil pendapat ini:
Seorang Sahabat (Muawiyah bin Haidah r.a.)
bertanya, "Aurat kami apa yang boleh buat dan apa yang boleh kami
tinggalkan?
Nabi bersabda, "Jagalah auratmu kecuali
dengan isterimu atau hamba sahayamu.
Dia bertanya lagi, "Bagaimana aurat lelaki
dengan lelaki?"
Nabi menjawab, "Sekiranya kamu mampu untuk
supaya tiada siapa yang melihat auratmu, maka buatlah."
Dia bertanya lagi, "Bagaimana aurat semasa
bersendirian?"
Nabi menjawab, "Allahlah yang patut lebih
kamu rasa malu."
(Riwayat Bukhari, Abu Daud Tirmizi dan Ibnu Majah)
Pendapat kedua: Sunat menutup aurat semasa
bersendirian. Ini pendapat mazhab Maliki.
Soalan:
Sekadar manakah batasan aurat semasa bersendirian?
Jawab:
Mazhab Maliki: Disunatkan bagi lelaki dan
perempuan menutup qubul dan dubur serta kawasan berhampirannya semasa
bersendirian. Makruh membukanya.
Mazhab Syafi'i: Wajib menutup hanya qubul dan
dubur sahaja bagi lelaki, dan di antara pusat dan lutut bagi perempuan ketika
bersendirian. [Hasyiah Bajuri dan I'anah ath-Tholibin]
Soalan:
Bilakah dibolehkan bertelanjang?
Jawab:
UIama bersepakat mengharuskan telanjang semasa
bersendirian apabila ada keperluan seperti bersama isteri, mandi hadas besar,
buang air besar dan keperluan yang lain. Kesimpulannya, kebanyakan ulama
sekarang memilih pendapat pertama yang lebih kuat dari segi dalil.
Q&A
Isu #26 m/s 32-33
Link Berkaitan: