Feqah
Wanita
Ziarah Kubur
Benarkah
Dilaknat Allah?
Oleh
Ustaz Muhadir Hj Joll
Salah satu perkara mulia yang dilakukan
oleh orang hidup kepada orang mati ialah menziarahi pusara mereka untuk
dibacakan al-Quran, tahlil, zikir dan sebagainya, di samping ziarah itu
mengingatkan orang yang hidup kepada kematian.
Jika kematian berlaku dalam sebuah
keluarga, sudah pasti ahli keluarga termasuk perempuan juga turut sama ingin
menghantar atau menziarahi jenazah ahli keluarga mereka di kubur. Artikel ini
berusaha memberi pencerahan terhadap hukum menziarahi kubur bagi lelaki dan
perempuan.
Bolehkah menziarahi
kubur?
Ya, boleh atau harus (mubah)
bahkan ia sangat dianjurkan dalam agama, terhadap lelaki mahupun perempuan. la didasarkan kepada hadis: Daripada
Buraidah berkata: Rasulullah bersabda: "Aku pernah melarang kamu daripada
menziarahi kubur. Maka sesungguhnya Muhammad telah diizinkan menziarahi kubur
ibunya, maka ziarahilah kubur kerana ia mengingatkan tentang akhirat."
(Riwayat At-Tirmizi)
Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibn Majah
menyebutkan: "Adalah Nabi
menziarahi kubur para syuhada Uhud dan kubur Mukminin di Baqi'. Baginda memberi
salam ke atas mereka dan mendoakan mereka dengan apa yang telah dikatakan
terdahulu."
Apakah pendapat ulama dalam kitab-kitab mereka tentang perkara
tersebut?
Disebutkan di dalam kitab Ihya' Ulum
ad-Din, 4/521: "Ziarah kubur secara keseluruhannya adalah sunat untuk
ingat-memperingati dan mengambil pelajaran. Dan menziarahi kubur orang-orang
yang soleh adalah sunat untuk mengambil berkat (tabarruk), juga mengambil
pengajaran daripadanya. Rasulullah pernah melarang daripada menziarahi kubur
kemudian mengizinkannya selepas itu."
Di dalam kitab asy-Syarwani, 3/200,
disebutkan: "Disebutkan di dalam kitab al-l'ab: Sesungguhnya disunatkan
ziarah (kubur) untuk mengambil pengajaran, menjalinkan silaturrahim dan berdoa
kepada mayat, merujuk kepada pendapat az-Zarkasyi: Sesungguhnya, sunat ziarah
(kubur) terbatas dengan niat mengambil pengajaran atau silaturrahim dan memohon
keampunan atau membaca al-Quran atau berdoa dan sebagainya. Dan hendaklah mayat
itu orang Islam, maknanya, walaupun dia orang asing yang tidak dikenali, tetapi
dia adalah termasuk yang dikenalinya. Maka tidaklah sunat ziarah kubur orang
kafir. Walau bagaimanapun, ia dibolehkan seperti yang disebutkan di dalam
Majmu', jika tujuannya adalah untuk mengambil pengajaran."
Di dalam kitab Nasha'ih al-'Ibad, Syaikh
Muhammad Nawawi al-Bentani menjelaskan: "Dan menziarahi kubur sama ada
untuk tujuan mengingati kematian dan akhirat, maka (atas tujuan tersebut)
jadilah (atau terhasillah tujuan itu dengan jalan) melihat kubur itu walaupun
tidak kenal penghuni kubur tersebut walaupun kubur orang kafir. Atau dengan
tujuan berdoa, maka (untuk tujuan tersebut) sunat (yang didoakan itu hanya)
kepada setiap orang Islam. Ataupun untuk tujuan bertabarruk, maka sunat
(mengambil berkat itu) jika dia seorang yang terkenal dengan kebaikannya, atau
untuk menunaikan hak seperti kawan dan seorang ayah."
Bolehkah perempuan menziarahi
kubur?
Menziarahi kubur adalah sunat bagi lelaki
dan perempuan berdasarkan hadis daripada Sulaiman bin Buraidah, daripada
ayahnya, bahawa Nabi bersabda: "Aku dahulu pernah melarang menziarahi
kubur, maka ziarahilah ia." (Riwayat Muslim)
Rasulullah melarang ziarah kubur pada
awalnya kerana pada ketika itu amalan-amalan jahiliyyah masih menebal dalam
masyarakat iaitu masih ada yang mengucapkan kata-kata kurang elok dan keji
ketika menziarahi kubur. Apabila mereka sudah menerima Islam dan tahu adab-adab
menziarahi kubur, syariat kemudiannya membenarkannya. Kebenaran ini tidak hanya
dikhususkan kepada lelaki sahaja. Oleh itu, para ulama berpendapat, perempuan
pun turut sama mendapat keizinan ini.
Dalam hadis dhamir lelaki
"nahaitukum..." digunakan kerana selalunya "taghlib" yang
menziarahi kubur adalah lelaki seperti yang disebut oleh Mula Ali Qori dalam
kitab Mirqat al-Mafatih, 4/248 dan At-Tirmizi dalam Al-Jami' ash-Shahih, 3/372
dan Iain-Iain.
Dalam hadis riwayat daripada Abdullah bin
Abi Mulaikah, bahawa pada suatu hari Aisyah datang dari kubur, maka dia
bertanya: "Ya Ummal Mukminin, kamu datang dari mana?" Beliau
menjawab: 'Dari makam saudaraku Abdur Rahman.' Lalu aku bertanya lagi:
'Bukankah Nabi telah melarang menziarahi kubur?' Beliau menjawab: 'Benar,
mula-mula Nabi melarang menziarahi kubur, kemudian Baginda menyuruh
menziarahinya'."
[Imam az-Zahabi menyebutkannya di dalam
kitab Sunan al-Kubra, 4/131, Abdur Razzaq dalam kitab Mushannaf Abdur Razzaq,
3/572, 574 dan al-Mustadrak, 1/532. Az-Zahabi dan al-Hakim an-Naisaburi
menyatakan keshahihannya]
Ada golongan yang melarang perempuan
menziarahi kubur kerana berpegang kepada hadis yang diriwayatkan di dalam
kitab-kitab Sunan (kecuali al-Bukhari dan Muslim) iaitu: "Allah melaknat
perempuan-perempuan yang menziarahi kubur."
[Lihat Mushannaf Abdur Razzaq, 3/ 569]
Hadis ini telah dimansukhkan (dihapuskan)
oleh riwayat-riwayat tentang 'Aisyah menziarahi kubur saudaranya seperti yang
disebutkan oleh Imam az-Zahabi dalam Sunan al-Kubra, Abdur Razaq dalam
Mushannaf, Al-Hakim dalam al-Mustadrak dan disebutkan dalam hadith riwayat Imam
Muslim.
Adapun hadis "Allah melaknat
perempuan-perempuan yang menziarahi kubur" di atas, para ulama berpendapat
mungkin kerana sanad hadisnya tidak kuat yang menyebabkan Imam al-Bukhari dan
Imam Muslim tidak meriwayatkan hadis tadi di dalam Shahih mereka.
Menurut fuqaha, hadis yang melarang
perempuan menziarahi kubur adalah kerana perempuan selalu lemah, kurang sabar
sehingga menyebabkan mereka menangis menjerit-jerit dan meraung-raung (an-Niyahah)
sambil menampar pipinya sendiri, mengoyak-ngoyak pakaian, berputus asa dan
perbuatan-perbuatan jahiliyah lain yang dilakukan di kubur.
Sesetengah yang lain
berpendapat perempuan dilarang menziarahi kubur kerana sifat mereka yang suka
berhias-hias, tidak menutup aurat, tidak menjaga tingkah laku di kubur yang
semuanya boleh menimbulkan syahwat dan fitnah kepada lelaki.
Al-Hafiz Ibn al-Arabi (543H), pensyarah
hadis at-Tirmizi ketika memberi pandangan dalam perkara ini berkata: "Yang
benar ialah Nabi membolehkan menziarah kubur untuk lelaki dan perempuan. Jika
ada sebahagian yang menganggapnya makruh bagi perempuan, maka hal itu kerana
lemahnya kemampuan perempuan untuk bersikap tabah dan sabar sewaktu berada di
kubur, atau kerana penampilannya yang tidak menggunakan hijab (untuk menutup
auratnya) dengan sempurna." [Lihat juga kitab I'anah ath-Tholibin, 2/142,
At-Taj al-Jami' li al-Ushul, 2/381 dan Mirqat al-Mafatih, Mula Ali Qori, 4/248]
Q&A ISU#27