Batalkan
wuduk tersentuh kulit perempuan ajnabi?
Halaqah Ibadah
Oleh
Ustaz
Muhadir Hj. Joll
Muamalah seharian yang
melibatkan lelaki dan perempuan kadang-kadang tanpa disedari dan tanpa sengaja
tersentuh kulit antara satu dengan yang lain. Ulama mazhab mempunyai pandangan
masing masing dalam perkara ini.
Adakah menyentuh kulit perempuan ajnabi (yang halal dinikahi) tanpa berlapik membatalkan wuduk?
Ulama mazhab khilaf mengenainya
seperti berikut:
1. Mazhab Hanafi: Menyentuh kulit perempuan ajnabi tidak membatalkan
wuduk secara mutlak, sama ada dengan tujuan talazzuz (berlazat-lazat)
atau perasaan shahwat ketika bersentuhan.
2. Mazhab Maliki: Menyentuh kulit perempuan ajnabi membatalkan
wuduk jika dengan tujuan talazzuz atau mendapat
kelazatan ketika bersentuhan.
3. Mazhab
Syafi'i: Hukumnya batal secara mutlak (tanpa syarat). Ini termasuk dengan
isteri sendiri.
Imam Ahmad ibn Hanbal: memilih pendapat mazhab Maliki.
Apakah dalil yang digunakan oleh ulama Syafi'iyyah?
Firman Allah (mafhumnya):
"Atau jika kamu (lelaki) menyentuh (laamastum) perempuan." (Al-Maidah 5:
6)
Ulama Syafi'iyyah mentafsirkan laamastum (mulama'sah) pada ayat di
atas dengan maksud 'bersentuhan' (a I-lams).
Disebutkan dalam hadis: "Sesungguhnya
Rasulullah didatangi seorang lelaki lalu berkata: Ya Rasulullah, apakah katamu
pada seorang lelaki yang bertemu seorang perempuan yang tidak dikenalinya,
tidak ada sesuatu
yang biasa dilakukan seseorang lelaki terhadap isterinya melainkan ada
dilakukan oleh lelaki tersebut terhadap perempuan itu, hanya jimak sahaja yang
tidak dilakukannya.
Kata rawi hadis: Maka Allah
menurunkan firman-Nya (mafhumnya): "Dirikanlah solat pada dua tepi siang
dan sebahagian daripada malam", katanya: Maka Rasulullah bersabda: Berwuduklah kamu kemudian
solatlah. Kata Muaz: Ya Rasulullah, apakah khusus untuk orang ini atau untuk
orang Mukminin kesemuanya?
Lalu Baginda bersabda: Bahkah untuk orang Mukminin
keseluruhannya." (Riwayat
Ahmad dan Ad Darulquthni)
Diriwayatkan daripada
Abdullah bin Umar r.anhuma daripada ayahnya, berkata: "Kucupan seorang lelaki terhadap
isterinya dan menyentuhnya dengan tangannya termasuk dalam mulama'sah
(bersentuh-sentuhan). Maka sesiapa yang mencium isterinya atau menyentuhnya
dengan tangannya, wajiblah wuduk atasnya." (Riwayat Malik di dalam Al-Muwaththo'
dan Syafi'i)
Terdapat juga hadis
daripada Ibn Abi Hatim, bahawa Abdullah Ibn Mas'ud r.a berkata: "Menyentuh itu maksudnya selain
daripada persetubuhan."
Dalam riwayat Ath-Thobrani
disebutkan bahawa Abdullah Ibn Mas'ud pernah berkata: "Seorang lelaki (hendaklah) berwuduk
kerana lekat (badan), menyentuh dengan tangannya dan bercium."
Di dalam Kitab Al-lqna', 1/171 dinyatakan: "Dan keempat daripada perkara yang
membatalkan wuduk iaitu bersentuhan lelaki dewasa dengan kulitnya akan kulit
perempuan ajnabiyyah dengan tidak berlapik."
Apakah dalil ulama yang mengatakan tidak batal apabila bersentuhan
antara lelaki dengan perempuan ajnabi?
Mereka berdalilkan hadis: Daripada 'Aisyah, isteri Nabi sesungguhnya
dia berkata: "Aku pernah tidur di hadapan Rasulullah sedangkan kedua-dua
kakiku di hadapan Baginda . Apabila sujud, Baginda meraba kakiku (dengan
tangan Baginda), dan aku menarik kakiku. Apabila Baginda
berdiri, aku melepaskan kembali kakiku." (Riwayat Al-Bukhari)
Ulama Syafi'iyyah menanggapi
hadis ini dengan pendapat:
Di dalam kitab Al-Majmu'
dijelaskan bahawa hadis
tersebut hendaklah difahamkan bahawa Nabi
menggunakan penghalang ketika menyentuh kaki 'Aisyah. Oleh itu, kulit
Baginda tidak menyentuh kulit isteri Baginda , 'Aisyah,
sebagai jawapan terhadap hadis 'Aisyah yang tangan 'Aisyah menyentuh perut kaki
(tumit) Nabi , merupakan masalah yang boleh jadi menggunakan
penghalang." [Lihat Al-Majmu'ala
Syarh al-Muhazzab, Imam Nawawi, Beirut: Maktabah Dar ai-Fikr, t.thn,
2/22]
Di dalam kitab Al-Fiqh
al-Manhaji, 1/63,
disebutkan: "Sentuhan
seorang lelaki terhadap isteri atau perempuan ajnabiyyah tanpa penghalang, maka
wuduk keduanya batal, sebab yang dimaksudkan dengan istilah ajnabiyyah ialah
setiap wanita yang halal dikahwini."
Di dalam kitab Ghayah
al-Wushul dijelaskan
bahawa hadis tersebut tidak dijelaskan sama ada ketika menyentuh itu ada
penghalang atau tidak. Oleh itu, hadis tersebut tidak dapat dijadikan hujah
dalam permasalahan ini kerana kaedah menyebutkan:
"Dan beberapa kejadian
yang masih menimbulkan pelbagai kemungkinan, maka ia terkandung dalam dalil
mujmal dan gugurlah ia untuk dijadikan dalil." [Lihat Ghayah al-Ushul Syarh Lubb al-Ushul, Syaikh
Zakariya al-Anshari, Surabaya: Dar al-lhya', t.thn.ms.74.] 0>
ISU #27