Tiada nas haramkan menari, tapi...
Dr. Rushdi Ramli
Soalan:
Apakah pandangan Islam mengenai pembabitan anak-anak remaja
sekarang dalam aktiviti muzik dan tarian? Adakah aktiviti-aktiviti ini dianggap
tidak sihat dan boleh meruntuh-kan akhlak muda-mudi sedangkan ia boleh mengelak
mereka daripada terjebak dalam aktiviti lain yang jauh lebih memudaratkan
seperti penagihan dadah, merempit dan samseng?
Bolehkah perkara ini dilihat daripada sudut 'keutamaan', atau
'mengelak daripada perkara yang lebih memudaratkan'.
gambar hiasan
Jawapan:
Keinginan
untuk berhibur yang boleh membawa kepada ketenangan dan kedamaian jiwa
adalah
sebahagian daripada fitrah semula jadi manusia. Ingin dijelaskan bahawa Islam
adalah suatu agama yang sentiasa meraikan serta tidak menafikan
keinginan-keinginan semula jadi manusia. Contohnya, keinginan kepada makanan
yang lazat, minuman yang enak, tidur dan hubungan seks, tetapi Islam meletakkan
batas-batas dan adab-adab tertentu yang perlu diraikan agar naluri semula jadi
manusia tersebut dapat menjadi pemangkin, pencetus dan pendorong ke arah
kebaikan dan bukannya pemusnah kebaikan.
Ini
dapat dicapai apabila keinginan-keinginan semula jadi tersebut dipenuhi secara
adil, iaitu dalam bentuk pendekatan dan kadar yang memberi manfaat serta
maslahah kepada kehidupan, dan bukannya
mendatangkan kerosakan ataupun
kepincangan.
Firman Allah yang bermaksud, "Makan dan minumlah, tetapi
jangan berlebihan (melebihi kadar yang diperlukan oleh badan)..." Surah
al-A'raf, ayat 31
Secara
dasarnya Islam mengajar umatnya bahawa kehidupan di dunia ini bukannya untuk
berhibur dan berseronok, seperti kehidupan golongan yang tidak mempercayai
dengan kebenaran hari kiamat. Sebaliknya kehidupan dunia ini merupakan
detik-detik dan kesempatan berharga yang perlu dimanfaatkan oleh kita semua
bagi tujuan mencapai kebahagiaan yang kekal abadi di dalam kehidupan akhirat.
Kerana
itu, apabila dinyatakan bahawa 'keinginan untuk berhibur dan melapangkan
fikiran' adalah sebahagian daripada naluri semula jadi manusia, maka keinginan
seperti ini juga hendaklah dipenuhi dalam batas-batas yang diizinkan oleh
syarak. Ia juga hendaklah dilaksanakan secara tidak berlebihan sehingga boleh
menghilangkan fokus utama kehidupan seorang Muslim, iaitu kewajipan beribadah
kepada Allah.
Berbalik
kepada soalan di atas, secara dasarnya tidak terdapat nas-nas yang jelas
ataupun hadis-hadis sahih yang mengharamkan secara pasti, penggunaan alat-alat
muzik ataupun perbuatan menari sebagai suatu bentuk hiburan. Bagaimanapun,
keharusan di sini boleh bertukar menjadi haram ataupun makruh ekoran daripada
perkara-perkara lain (elemen-elemen luaran dan tambahan) yang wujud dan
mengelilingi aktiviti-aktiviti tersebut secara kebiasa-annya di dalam kehidupan
manusia pada hari ini.
Apa
yang dimaksudkan dengan ele-men-elemen luaran ialah perlakuan-perlakuan
tambahan yang jelas tidak menepati hukum syarak dan objek-tif-objektif syariah.
Contohnya, ber-main muzik secara berlebihan sehingga menghabiskan terlalu
banyak masa (yang sepatutnya dimanfaatkan ke arah melakukan amalan-amalan
soleh). Ini kerana, seperti yang dijelaskan oleh Imam al-Ghazali, berterusan di
dalam berhibur adalah suatu bentuk jenayah' yang perlu dijauhi.
Begitu
juga, tarian merupakan suatu aktiviti yang pada zatnya tidak haram, kerana ia
hanyalah pergerakan-pergerakan anggota fizikal yang diharuskan pada hukum
asalnya. Namun sekiranya aktiviti tarian tersebut di-lakukan secara
berlebih-lebihan sehingga menghabis¬kan terlalu banyak masa, atau tarian tersebut
melibatkan tontonan orang ramai yang berlainan jantina (pergaulan bebas), atau
melibatkan pergerakan-pergerakan yang mengisyaratkan kepada unsur-unsur
kelucahan, maka sudah pasti ia adalah suatu aktiviti haram yang perlu dijauhi.
Di
dalam konteks ini, apabila sesuatu aktiviti hiburan itu secara jelas telah
melibatkan unsur-unsur yang diharam-kan oleh hukum syarak, maka ia perlu
dihindari oleh umat Islam.Tidak wajar dijustifikasikan aktiviti tersebut dengan
dalihan fikah keutamaan seperti alasan mengelakkan muda-mudi Islam daripada
terjebak ke dalam kancah maksiat dan dosa yang lebih besar dan lebih parah,
seperti penagihan dadah atau samseng.
Pada
hemat penulis, ini adalah suatu pendalihan yang amat berbahaya kerana sikap
mengambil ringan terhadap apa-apa yang diharamkan oleh Islam, akan lambat-laun
membuka ruang kepada kepincangan dan kemudaratan yang lebih besar.
Di
dalam Islam, kita dididik untuk menjauhkan dosa besar serta dosa kecil, dan
para ulama sentiasa mengingat-kan bahawa memandang ringan dan melakukan dosa
kecil secara berterusan, akan menjadikannya sebagai dosa besar. Justeru, dalam
suasana kehidupan hari ini yang penuh dengan cabaran dan fitnah, segala pintu
dan ruang-ruang keburukan sewajarnya ditutup rapat bagi memastikan keselamatan
para muda-mudi Islam. ©
Al-Islam Februari 2009