Yang Makruh Dikerjakan Dalam Berwudhu'
Soalan:
Assalamualaikum
wr. wb. Ustaz yang dirahmati Allah SWT.
Sila membenarkan
saya mau tanya berkaitan dengan hal-hal apa saja yang makruh hukumnya untuk
dikerjakan ketika kita sedang berwudhu '. Mohon penjelasan dari antum berkaitan
hal-hal itu. Terima kasih. wassalam
Jawapan:
Assalamu
'alaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Di antara
perbuatan yang hukumnya makruh atau kurang disukai ketika melakukan wudhu
'antara lain:
1.
Wudhu Sambil Berbicara
Para ulama
memakruhkan wudhu 'bila dilakukan sambil berbicara, kecuali bila memang ada
keperluan yang penting dan mendesak.
Mazhab
Al-Hanafiyah dan Asy-Syafi'iyah menyebutkan bahawa termasuk mustahab adalah
meninggalkan perbualan ketika sedang berwudhu '. Dan mazhab Al-Malikiyah dan
Al-Hanabilah tegas menyebutkan bahawa makruh hukumnya bila bercakap-cakap
sambil berwudhu '. [1]
Memberi Salam
dan Menjawab soalan
Para ulama
berbeza pendapat bila dalam kes memberi salam atau menjawabnya, yang dilakukan
ketika seseorang sedang berwudhu '.
Sebahagian ulama
berpendapat bahawa bercakap-cakap berbeza dengan memberi atau menjawab salam.
Orang yang sedang berwudhu tetap disunnahkan untuk memberi atau menjawab salam.
Dasarnya adalah amalan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW:
أَنَّ أَمَّ
هَانِئٍ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهَا
سَلَّمَتْ عَلَى
النَّبِيِّ وَهُوَ يَغْتَسِل
، فَقَال
: مَنْ هَذِهِ
؟ قُلْتُ
: أَمُّ هَانِئٍ
بِنْتُ أَبِي
طَالِبٍ ،
قَال : مَرْحَبًا بِأُمِّ
هَانِئٍ
Bahawa Ummu Hani 'radhiyallahuanha memberi salam kepada Rasulullah SAW yang sedang mandi. Beliau SAW bertanya, "Siapakah anda?". Aku (Ummu Hani ') menjawab, "Saya Ummu Hani' bintu Abi Talib". Beliau SAW menjawab, "Selamat datang wahai Ummu Hani '. (HR. Bukhari dan Muslim)
Namun ada juga
pendapat yang tetap memakruhkan orang yang sedang berwudhu 'untuk memberi salam
atau menjawabnya. Di antara yang berpendapat demikian adalah Abu Al-Faraj dari
kalangan ulama mazhab Al-Hanabilah. [2]
2.
Membasuh leher
Umumnya para
ulama berfatwa bahawa termasuk perkara yang makruh untuk dikerjakan oleh orang
yang sedang berwudhu adalah membasuh leher.
Mazhab
Al-Malikiyah, Asy-Syafi'iyah dan Al-Hanabilah memandang bahawa perbuatan
membasuh leher bukan termasuk bahagian dari ritual wudhu '.
Al-Imam
An-Nawawi menyebutnya sebagai bid'ah. Sedangkan mazhab Al-Maliki menyebutkan
bahawa perbuatan itu termasuk ghuluw atau melebih-lebihkan agama, yang tidak
ada dasarnya dari sunnah Rasulullah SAW. [3]
Namun ada juga
sebahagian kecil ulama yang memandang bahawa membasuh leher termasuk bahagian
dari sunnah. Namun pandangan ini agak menyendiri dan tidak banyak diluluskan
oleh kebanyakan ulama.
3.
Membasuh Kepala Tiga Kali
Yang
disyariatkan dalam wudhu dalam mengusap kepala hanya satu kali usapan sahaja.
Sehingga bila ada yang mengusapnya tiga kali atau lebih, hukumnya makruh
menurut para ulama, kerana tidak ada dasarnya.
Hal itu
dituliskan dalam mazhab Al-Hanafiyah dan Al-Malikiyah dan Al-Hanabilah. [4]
4.
Membazir Air
Meski pun
seseorang berwudhu di sungai yang airnya berlimpah, namun sikap boros dan
berlebihan dalam menggunakan air ketika wuduk tetap merupakan perbuatan yang
makruh hukumnya. Apalagi bila dalam keadaan biasa atau malah kurang air.
Dasarnya adalah
hadits berikut ini:
أَنَّ رَسُول
اللَّهِ مَرَّ بِسَعْدٍ
وَهُوَ يَتَوَضَّأُ
فَقَال : " مَا هَذَا السَّرَفُ
؟ " فَقَال : أَفِي الْوُضُوءِ
إِسْرَافٌ ؟
فَقَال : " نَعَمْ وَإِنْ
كُنْتَ عَلَى
نَهْرٍ جَارٍ
Rasulullah SAW berjalan melewati Saad yang sedang berwudhu 'dan menegurnya, "Kenapa kamu boros memakai air?". Sa'ad balik bertanya, "Apakah untuk wudhu 'pun tidak boleh boros?". Beliau SAW menjawab, "Ya, tidak boleh boros meski pun kamu berwudhu di sungai yang mengalir. (HR. Ibnu Majah)
Hadis yang sahih
menyebutkan bahawa Rasulullah SAW berwudhu tidak lebih dari satu sha 'air,
yaitu kurang lebih 660 ml:
كَانَ رَسُولُ
اَللَّهِ يَتَوَضَّأُ بِالْمُدِّ
وَيَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ
إِلَى خَمْسَةِ
أَمْدَادٍ
Dari Anas r.a dia berkata bahawa Rasulullah SAW berwudlu dengan satu mud air dan mandi dengan satu sha 'hingga lima mud air. (HR. Bukhari Muslim)
5.
Wudhu di Tempat Yang Tidak Suci
Di antara
perbuatan yang hukumnya makruh untuk dikerjakan pada ketika berwudhu adalah
berwudhu 'di tempat yang tidak suci. Sebab tujuan wudhu 'adalah bersuci, maka
makruh hukumnya berwudhu tidak tempat yang tidak suci.
Para ulama dari
empat mazhab sepakat memakruhkan wudhu di tempat yang tidak suci atau bernajis.
Oleh kerana itulah kita lebih sering menyaksikan bahawa tempat wuduk dibuatkan
terpisah dari wc atau tempat buang air.
6.
Mengeringkan Bekas Air Wudhu ': Makruhkah?
Para ulama
sebenarnya berbeza pendapat tentang hukum mengeringkan bekas air wudhu.
Sebahagian memakruhkannya namun sebahagain malah menganggapnya sunnah.
a. makruh
Mereka yang
berpendapat hukumnya makruh untuk mengeringkan bekas sisa air wudhu 'berhujjah
bahawa nanti di hari kiamat, umat Nabi Muhammad SAW dikenali dari bekas sisa
air wudhu'. Dasarnya adalah hadits berikut ini:
إن أمتي
يدعون يوم
القيامة غرا
محجلين من
آثار الوضوء
فمن استطاع
منكم أن
يطيل غرته
فليفعل
Sungguh ummatku
akan diseru pada hari kiamat dalam keadaan bercahaya kerana bekas wudhu'nya.
Maka siapa yang mampu melebihkan panjang sinar pada tubuhnya, maka lakukanlah.
(HR. Bukhari dan Muslim).
Oleh kerana itu,
dalam pandangan mereka, bekas sisa air wudhu 'hukumnya makruh bila cepat-cepat
kering.
Di antara para
ulama yang memakruhkannya adalah mazhab Asy-Syafi'iyah dan Al-Hanabilah. Mazhab
Al-Hanabilah menyebutkan bahawa meninggalkan bekas sisa air wudhu pada badan
merupakan keutamaan.
b. Sunnah
Sebaliknya
mazhab Al-Hanafiyah memandang bahawa mengelap atau mengeringkan bekas sisa air
wudhu 'hukumnya sunnah. Dasarnya kerana Rasulullah SAW pernah berbuat demikian.
أن النبي
توضأ ثم
قلب جبة
كانت عليه
فمسح بها
وجهه
Bahawa Nabi SAW
berwudhu kemudian beliau membalik jubbahnya dan mengusapkannya pada wajahnya.
(HR. Ibnu Majah).
Selain dalil
fi'liyah yang dilakukan langsung oleh Rasulullah SAW di atas, mereka yang
menyokong pendapat ini juga memandang bahawa mengusap bekas sisa air wudhu itu
seperti menghilangkan dosa. Sebab di hadis yang lain disebutkan bahawa wudhu
'itu merontokkan dosa. Secara logiknya, sisa bekas air wudhu itu dianggap
mengandung dosa, sehingga harus segera dibersihkan.
Dalilnya sebagai
berikut:
Apabila seorang
hamba yg muslim atau mukmin itu berwudhu di mana sewaktu ia membasuh mukanya,
maka keluarlah semua dosa yg dilihat dengan kedua matanya dari mukanya
bersama-sama dengan air itu atau bersama-sama dengan titisan air yg terakhir.
Jika ia membasuh kedua tangannya, maka keluarlah semua dosa yg diperbuat oleh
kedua tangannya itu bersama-sama dengan air itu atau bersama-sama dengan
titisan air terakhir. Dan jika ia membasuh kedua kakinya, maka keluarlah semua
dosa yg diperbuat oleh kedua kakinya itu bersama-sama dengan air itu atau
bersama-sama dengan titisan air yg terakhir, sehingga ia benar-benar bersih
dari semua dosa. (HR. Muslim).
Perhatikan lagi
sabda Rasulullah berikut ini:
Mahukah kamu
sekalian aku tunjukkan sesuatu yg mana dengan sesuatu itu ALLAH akan
menghapuskan dosa-dosa kalian dan dengan sesuatu itu pula ALLAH akan mengangkat
kamu beberapa darjat? "Para sahabat menjawab," Iya, wahai Rasulullah.
"Nabi bersabda," Yaitu menyempurnakan wudhu atas hal-hal yg tidak
disukai, memperbanyak langkah ke masjid-masjid dan menantikan solat sehabis
solat. Maka itulah yang dinamakan ar-Ribath (mengikatkan diri dalam ketaatan)
(HR. Muslim)
kesimpulan:
Lalu kita pakai
yang mana dari dua pendapat di atas?
Begitu biasanya
soalan selanjutnya dari para penanya, apabila saya menjawab masalah yang
khilafiyah dengan memaparkan semua pilihan fatwa dilengkapi dengan
dalil-dalilnya.
Biasanya saya
akan menjawab dengan mudah, sila pakai pendapat yang mana saja yang anda
cenderung untuk memakainya. Toh, semua pendapat itu sama-sama didasari dengan
dalil-dalil yang sahih, plus juga merupakan hasil ijtihad para fuqaha dan
mujtahidin yang memang ahli di bidangnya serta mempunyai pihak berkuasa yang
tepat.
Sehingga pilihan
mana-mana yang anda pilih, sudah dijamin tidak akan menjadi dosa atau celaka.
Namun terkadang,
tetap saja pihak penanya suka penasaran, lalu menyampaikan pertanyaan lagi,
"Kalau Ustaz sendiri pilih yang mana?".
Biasanya kalau
sudah sampai di sini saya suka menggaruk-garuk kepala yang sebenarnya tidak
gatal.
Wallahu a'lam
bishshawab, wassalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Ahmad Sarwat,
Lc., MA
[1] Al-Fatawa
Al-Hindiyah, jilid 1 hal. 8
[2] Al-Inshaf,
jilid 1 hal. 38
[3] Ad-Durr
Al-Mukhtar wa Ar-Radd Al-Muhtar, jilid 1 hal. 84
[4] Asy-Syarhu
Al-Kabir ma'a Hasyiatu Ad-Dasuqi, jilid 1 hal. 89-90
sumber http://www.rumahfiqih.com/
salin &
tempek dari:
http://detikislam.blogspot.my/2016/08/yang-makruh-dikerjakan-dalam-berwudhu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/UHQdyX+(Detik+Islam)