Hukum
berus gigi masa puasa?
Soalan:
Bersugi itu sunat, tapi kenapa
ketika berpuasa perkara sunat seperti itu tidak boleh kita buat. Bagaimana
dengan mereka yang mulutnya berbau, tidakkah ini mengganggu orang lain ketika solat
jemaah ataupun di pejabat?
Jawapan:
1. Islam menggalakkan bersugi
(berus gigi) kerana ia mengelakkan bau busuk mulut seseorang. Bahkan, kalaulah
tidak menjadi beban kepada umat ini sudah pasti kita diwajibkan bersugi lima
kali sehari. Ini seperti sabda Nabi s.a.w:
“Jika tidak kerana bimbangkan membebankan umatku ataupun manusia nescaya akan aku perintahkan mereka bersugi setiap kali waktu solat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
2. Apabila kita berpuasa, bau
mulut kita menjadi kuat. Ini sesuatu yang sukar dielakkan. Allah tahu hakikat
tersebut. Allah Maha Tahu bahawa bau tersebut terhasil kerana kita tidak makan
dan minum sepanjang hari keranaNYA. Justeru itu, Nabi s.a.w bersabda:
“Bau busuk mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada haruman kasturi” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
3. Namun ini tidaklah bererti
orang yang berpuasa itu disuruh untuk membiarkan orang lain mencium bau busuk
mulutnya. Itu akan menyakiti orang lain. Apatahlagi di zaman kini yang mana
kita bekerja di tempat awam, ataupun membabit ramai orang di sekeliling.
Tambahan lagi, jika terdapat mereka yang bukan muslim, tentu akan menimbulkan
rasa yang tidak selesa terhadap muslim yang berpuasa pada bulan Ramadan ataupun
boleh menghilang gambaran keindahan Islam.
4. Maka pendapat yang menyuruh
kita membiarkan bau busuk mulut semasa berpuasa tidak begitu kukuh dari segi
sifat semulajadi agama ini. Dengan menghormati perbezaan pendapat, namun
realiti kehidupan yang mesra menolak pandangan tersebut.
5. Ini ditambah dengan
hadis-hadis yang seakan menggalakkan untuk seseorang yang berpuasa mengekalkan
bau mulutnya itu adalah lemah dari segi riwayat. Tidak kukuh untuk disandarkan
kepada Nabi s.a.w. seperti yang dinyatakan oleh al-Imam Al-Mubarakfuri dalam
Tuhfat al-Ahwazi. Maka tidak boleh menjadi hujah. Apatahlagi bertentang dengan
sifat Islam itu sendiri. Hadis-hadis yang menggalakkan kebersihan dan juga
bersugi adalah umum merangkumi setiap waktu termasuk bulan Ramadan.
6. Antara hadis yang tersangat
daif yang digunakan dalam bab ini ialah dikatakan Nabi s.a.w bersabda:
“Jika kamu berpuasa maka bersugilah pada waktu pagi dan jangan bersugi pada waktu petang kerana orang yang berpuasa itu apabila kering kedua bibirnya itu merupakan cahaya untuknya pada Hari Kiamat”. (Riwayatkan oleh al-Bazzar, at-Tabarani, al-Daraqutni dan al-Baihaqi)
Namun ia terlalu daif yang tidak boleh dijadikan hujah. Pada sanadnya ada Kaisan Abu ‘Umar, dia seorang yang daif.
7. Di samping di sana ada hadis
daif lain namun lebih kuat ataupun kurang daif daripadanya iaitu diriwayatkan
‘Amir bin Rabi’ah berkata: “Aku melihat Rasulullah bersugi sedangkan beliau
berpuasa” (Riwayat al-Bukhari secara ta’liq, Ahmad, al-Tirmizi, Abu Daud dll).
8. Dalam riwayat al-Tabarani
dengan sanad yang hasan, Mu’az bin Jabal r.a pernah ditanya tentang bersugi
semasa berpuasa:
Daripada Abd al-Rahman bin
Ghanam, berkata: Aku bertanya Mu’az bin Jabal: “Apakah boleh saya bersugi
sedangkan saya berpuasa?”. Jawab beliau: “Ya”. Aku berkata: “Pada waktu siang
masa bila?”. Jawabnya: “Pada masa mana saja yang engkau mahu, pagi ataupun
petang”. Aku berkata: “Orangramai membenci bersugi pada waktu petang”. Tanya
Mu’az: “Kenapa?”. Aku menjawab: “Mereka berkata bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda: “Bau busuk mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah
daripada haruman kasturi”. Kata Mu’az: “Subhanallah! Sesungguhnya Rasulullah
s.a.w telah memerintahkan mereka supaya bersugi. Ketika baginda memerintah
mereka, baginda tahu bahawa sudah pasti mulut orang berpuasa akan berbau
sekalipun bersugi. Tidaklah baginda orang memerintahkan agar mereka membusukkan
mulut mereka secara sengaja. Tiada kebaikan sedikit pun untuk mereka dalam
perkara tersebut. Bahkan padanya keburukan kecuali mereka yang diuji dan tidak
dapat dielakkan”. Aku berkata: “Tidakkah demikian juga dengan (kelebihan) debu
pada jalan Allah?! Hanya diberikan pahala kerana debu itu bagi sesiapa yang
tidak dapat elakkan?”. Kata Mu’az: “Ya, adapun sesiapa yang sengaja
mencampakkan dirinya dalam bala (mulut busuk ataupun debu) maka dia tidak
mendapat pahala”
9. Maka galakan bersugi bagi
setiap waktu solat yang diriwayatkan dalam hadis yang sahih merupakan asas
dalam amalan muslim. Ertinya, bersugi sentiasa digalakkan tanpa mengira samada
puasa ataupun tidak. Nabi s.a.w dalam hadis sahih yang lain menyatakan tujuan
bersugi dengan menyebut:
“Bersugi itu membersihkan mulut dan menjadikan Tuhan redha” (Riwayat Ahmad, an-Nasai, Ibn Hibban dll).
10. Adapun dakwaan bahawa ubat
gigi yang ada sekarang tidak boleh digunakan kerana ada rasa tertentu, ini
tidak kukuh kerana kayu sugi zaman dahulu juga ada rasa yang tersendiri. Selagi
mana ia tidak masuk ke dalam perut dengan sengaja maka ia tidak membatalkan
puasa.
11. Justeru itu, jadikanlah puasa
itu menzahirkan keindahan pekerti dalam perkataan dan perbuatan yang
mengeratkan hubungan baik sesama masyarakat. Oleh itu, jangan jadikan bau mulut
kita menimbulkan keresahan orang lain terhadap mereka yang berpuasa. Berpuasa
dan bersugilah!