Tentang Wagiman

Assalamualaikum kepada semua pengunjung. Untuk makluman semua, Wagiman bukan seorang ustaz (baru nak start). Wagiman cuma insan biasa, tidak punya apa apa kelebihan dari apa jua sudut . Tiap soalan yang menerjah email atau tagboard akan Wagiman jawab berdasarkan kefahaman Wagiman kepada soalan yang diajukan dengan di iringi sedikit ilmu rawatan. Jika pengunjung melakukan apa yang Wagiman sarankan dan berjaya keluar dari masalah yang dihadapi janganlah diberikan kepujian itu kepada Wagiman kerana kepujian dan sanjungan itu hanya milik ALLAH jua kerana tanpaNYA kita semua tidak akan dapat melakukan apa yang sedang kita lakukan sekarang ini. Insya-Allah, semua email akan Wagiman layan seadanya. Lambat atau cepat bergantung kepada masa yang Wagiman miliki. Segala kemuskilan sila email kepada ........

Tentang blog ini

Blog ini grenbara.blogspot.com adalah sambungan kepada blog utama sy di grenbara.bravejournal.com. Oleh kerana Bravenet.com (pelayan utama bravejournal.com) telah mengenakan terma dan syarat baru kpd semua penguna percuma mereka, maka sy terpaksa mencari pelayan lain bagi meneruskan kesinambungan grenbara di alam siber ini. Sy akan terus mengekalkan grenbara.bravejournal tetapi hanya akan melakukan update seterusnya disini.


Pengikut Setia

Anda Pengunjung ke

05 December 2014

Celak Mata: Hukum mengulangi Solat Fardu - seorang ke berjemaah

Celak Mata
Hukum Ulang Kembali Solat Fardu
Ustaz Salman Maskuri

Apa hukum budak  yang mumayyiz menjadi imam?

UIama telah berselisih pendapat tentang hukum budak yang belum baligh dan sudah mumayyiz (lebih kurang 7 tahun) menjadi imam. Ada tiga pendapat utama dalam masalah ini.


Pendapat pertama: Kanak-kanak yang sudah mumayyiz diharuskan menjadi imam sama ada untuk solat fardu atau solat sunat. Ini adalah pendapat mazhab Syafi'i.



Dalil: Amru bin Salamah r.a. (yang berumur enam tahun) berkata, "Apabila kaumku balik daripada Nabi      mereka berkata, 'Hendaklah menjadi imam orang yang paling membaca Quran di kalangan kamu.' Lalu mereka memanggilku dan mengajarku solat, lalu aku menjadi imam kepada mereka." (Riwayat Bukhari, Abu Daud dan an-Nasa'i)

Imam Ibnu Hajar berkata dalam kitab Fathul Bari: "Hadis ini menjadi hujah kepada ulama Syafi'i pada harusnya budak yang mumayyiz menjadi imam dalam solat fardu."

Pendapat kedua:Budak mumayyiz diharuskan menjadi imam bagi solat sunat sahaja dan tidak boleh untuk solat fardu.

Dalil: Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.anhuma., "Budak kecil tidak boleh menjadi imam sehinggalah dia baligh." Ini ialah hadis riwayat Abdur Razzak tetapi Ibnu Hajar mengatakan hadis ini lemah. Pendapat yang kedua ini berpegang dengan hadis ini, dan mengatakan hadis Amru bin Salamah adalah mengenai imam pada solat sunat.

Pendapat ketiga: Tidak sah budak yang belum baligh menjadi imam. Ini pendapat mazhab Hanafi.

Dalil: Hadis daripada Ibnu Abbas yang lepas dan menyatakan bahawa hadis Amru bin Salamah menjadi imam adalah semata-mata ijtihad Sahabat dan tidak boleh dijadikan dalil.

Kesimpulan: Pendapat pertama yang mengatakan sah imam budak yang mumayyiz lebih kuat berdasarkan hadis Amru bin Salamah r.a. Adapun hadis Ibnu daripada Ibnu Abbas adalah lemah. Apa yang berlaku pada Amru bin Salamah ialah pengakuan Nabi terhadap apa yang berlaku dan ia bukanlah sekadar ijtihad Sahabat.

Ibnu Hajar al-Asqalani berkata: "Ini kerana zaman turunnya wahyu tidak berlaku pengakuan terhadap perkara yang dilarang."

Apa pula hukum mengulang kembali solat fardu?

UIama empat mazhab bersepakat bahawa sunat mengulang solat fardu dalam berjemaah selepas menunaikan solat secara bersendirian.

Dalil ia adalah SUNAT ialah hadis daripada Abu Dzar, "Solatlah pada awal waktu (berseorangan), sekiranya kamu dapati jemaah solat hendaklah solat kali kedua dengan jemaah itu. la dianggap sunat." (Riwayat Muslim)

Adakah berlaku perbahasan khilaf ulama dalam masalah mengulang solat?

Ya. Ulama berselisih pendapat terhadap hukum mengulang solat yang sudah dilakukan secara berjemaah dan mengulang kembali solat dengan jemaah lain, kepada tiga pendapat:

Pendapat pertama: Boleh mengulang solat yang sudah dilakukan secara jemaah. Ini mazhab Syafi'i dan Hambali.

Antara dalil dan keadaan yang disunatkan mengulang solat kali kedua walaupun sudah menunaikannya kali pertama dalam keadaan berjemaah.

1. Apabila kita balik ke kampung atau ke rumah kita dan kita hendak menghidupkan jemaah di kampung atau di rumah kita. Ini berdasarkan hadis Muaz bin Jabal r.a., "Muaz bin Jabal r.a. solat Isyak bersama Rasulullah S.A.W, kemudian dia balik kepada kaumnya dia menjadi imam kepada kaumnya." (Riwayat Muslim)

2.       Apabila kita sudah solat jemaah dengan kelompok yang sedikit atau kita solat jemaah bukan di masjid utama seperti Masjidil Haram, sunat solat dengan Jemaah yang kedua yang lebih ramai atau jemaah di masjid utama.

Ini berdasarkan dua orang Sahabat yang sudah solat jemaah ketika dalam perjalanan ke Masjid Nabi, kemudian mereka hanya duduk sahaja apabila sampai di Masjid Nabi ketika solat jemaah sedang berjalan. Nabi S.A.W bersabda:

"Janganlah buat begitu, apabila kamu berdua telah solat dalam perjalanan, kemudian kamu datang ke masjid yang ada jemaah, hendaklah kamu berdua solat lagi bersama mereka. Sesungguhnya yang kedua itu sunat." (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

3.       Untuk membantu orang yang  datang lambat ke masjid. Misalnya jika jemaah sudah pun selesai.Sunat bagi seorang yang sudah solat jemaah, solat jemaah kali kedua dengan lelaki yang belum solat ini. Ini berdasarkan hadis: "Seorang lelaki masuk masjid dan Rasulullah S.A.W  sudah selesai solat bersama Sahabatnya. Rasulullah pun bersabda, "Siapa yang ingin bersedekah (jemaah) kepada dia dengan solat jemaah bersamanya?" Seorang lelaki pun bangun dan solat bersamanya." (Riwayat Ahmad)

Pendapat kedua: Tidak dibenarkan sesiapa yang sudah solat jemaah mengulang solatnya. Ini mazhab Hanafi.

Pendapat ketiga: Mazhab Maliki hanya membenarkan diulang kembali solat di Masjidil Haram, Masjid Nabi dan Masjid Aqsa.

Kesimpulan: Pendapat yang kuat ialah pendapat pertama iaitu sunat kita mengulang solat kali kedua berjemaah dengan sebab-sebab yang sudah disebut diatas. Hendaklah solat kedua itu dilakukan berjemaah bukan bersendirian.


Ustaz Salman Maskuri: Lepasan Universiti al-Azhar, Mesir. Memiliki Ijazah Sarjana Muda Kepujian fakuluti Usuluddin wad Da'wah dalam jrurusan Tafsirul Quran wa Ulumuh. Guru kepada para penuntut Malaysia di Mesir dalam pengajian beberapa judul kitab. Penulis buku. Sekarang berkhidmat sebagai Imam Satu di Masjid Mardhiyah Fasa 5, Taman Melawati & Mudir serta pengasas pengajian untuk dewasa dan pelajar remaja di pusat pengajian Darul llmi.Tmn. Melawati.