Bolehkah
Bercakap Dengan Jin?
Mistri Alam Jin
Ibnu
Taimiyah menegaskan bahawa jumhur ulama sependapat bahawa jin boleh merasuki
jiwa manusia, dan kemudian manusia tersebut tidak dapat mengawal lidahnya
daripada memperkatakan sesuatu. Fenomena ini dinamakan kerasukan. Jin yang
menguasai atau yang merasuk seseorng manusia itu membolehkan manusia tersebut
bercakap dalam bahasa yang bukan loghat ibundanya.
Tiba-tiba
sahaja dia bercakap dengan bahasa Arab yang fasih, sedangkan dia sendiri tidak
tahu akan bahasa itu. Bahkan kerasukan juga boleh mengawal aktiviti manusia
sehingga ada yang boleh bersilat, memanjat pokok sehinggalah aksi-aksi pelik
yang lainnya.
Semasa
kerasukan, seseorang itu berada dalam keadaan sedar tentang apa yang sedang
berlaku tetapi tidak dapat mengawalnya, atau ada juga yang tidak tahu langsung
apa yang terjadi. Ketika ini selalunya perawat atau orang di sekitarnya
berdialog secara lisan dengan jin yang menganggu pesakit berkenaan.
Bagaimana syariat Islam memandang dialog tersebut?
Hukum
asalnya adalah mubah selama mana menjaga batasan-batasan syariat. Apakah
batasannya?
Pertama,
tidak boleh bertanya tentang masalah ghaib yang menjadi hak mutlak Allah S.W.T seperti bertanya berkenaan rezeki, jodoh, usia
dan sebagainya. Begitu juga hal jin itu sendiri kerana ia juga perkara ghaib.
Tidak perlu bertanya keadaan fizikal jin, berapa matanya, tingginya dan
sebagainya. Pertanyaan hanyalah terhad setakat agamanya, jantinanya dan
Iain-Iain perkara yang ada penjelasan dalam al-Quran dan hadis.
Kedua,
tidak boleh mudah percaya atau terus membenarkan apa yang dikhabarkan.
Sebagaimana peristiwa jin mengganggu Abu Hurairah r.a. yang menjaga harta
zakat. Jin itu berkata kepada Abu Hurairah, "Jika kamu hendak tidur
bacalah ayat al-Kursi, kerana dengannya Allah sentiasa menjagamu dan syaitan
tidak dapat mendekatimu sehingga pagi."
Maka
Nabi bersabda, "Apa yang dikatakan olehnya
adalah benar padahal dia itu pendusta. Dia itu adalah syaitan." (Riwayat
al-Bukhari)
Ketiga, Para
ulama membolehkan seseorang berdialog dengan jin yang merasuk tubuh seseorang
apabila ia boleh membezakan (furqan) antara perkara yang hak dan yang batil.
Contohnya jika jin itu mengaku sebagai roh seseorang atau kerabat si mati
mahupun adakalanya sebagai tokoh tertentu (seperti Sheikh Abdul Kadir Jailani,
Wali Songo dan sebagainya), sedangkan hakikatnya itu adalah pembohongan kerana
bertentangan dengan pandangan Islam berkenaan roh manusia setelah ia mati.
Keempat,
tidak boleh meminta bantuan jin kerana dilarang oleh syariat atau berkompromi
dengannya seperti melakukan penyembelihan, menghanyutkan ancak dan sebagainya
yang merupakan perbuatan haram dalam Islam.
Perawat
khususnya dan masyarakat amnya tidak perlu menjadikan dialog dengan jin sebagai
suatu keutamaan sehingga tersebar luas kerana fenomena ini mempunyai
nilai-nilai negatif seperti berikut:
►► Boleh dimanipulasi
menjadi lakonan orang yang yang mengaku sakit (tetapi sebenarnya tidak) sebagai
jalan keluar daripada masalahnya. Sebagai contoh, seorang isteri yang dimadukan
berpura-pura kerasukan dan dalam dialog itu menuduh madunya telah menyihir
perempuan berkenaan.
►► Dialog-dialog ini akan membesar-besarkan dunia jin dengan
kefahaman yang terkeluar daripada garis panduan Islam sehingga menimbulkan
suasana cemas, ketakutan, bercelaru yang akhirnya menyebabkan tekanan perasaan
berpunca daripada salah faham mengenai alam jin.
►► Dialog ini adakalanya menimbulkan fitnah dan permusuhan
terutamanya jika jin itu mengaku bahawa ia adalah sihir yang dihantar oleh
seseorang. Hati manusia walaupun zahirnya mengatakan tidak percaya tetapi
sedikit sebanyak meninggalkan kesan dalam kehidupannya. Bayangkan jika jin itu
mengatakan ia dihantar oleh jirannya sendiri, bagaimana sikapnya terhadap jiran
walaupun ia tidak yakin akan maklumat itu?
►► Dialog juga
menyebabkan jin lebih lama berada di dalam tubuh orang yang kerasukan sehingga
ia bertahan lebih lama kerana dialog yang berpanjangan.
Kesimpulanya,
dialog itu bukanlah suatu yang penting atau mempunyai nilai maklumat. Bahkan
ada kalanya ia membuang masa. Dialog yang terbaik ialah mengajak jin itu
menganut agama Islam lalu menyuruhnya menjadi jin yang baik. Dialog juga tidak
bermaksud untuk mengetahui tentang alam jin tetapi tertumpu kepada usaha- usaha
mengeluarkannya serta penyembuhan kepada orang yang diganggu.
Seorang pengamal perubatan Islam
dan penaung Persatuan Perubatan Islam Nur Ehsan Malaysia (AKRINE). Beliau juga
adalah Ahli Majlis Perbandaran Selayang (MPS) dan mengetuai Unit Penyelidikan dan
Pendidikan MPS.
Q&A Isu 27