FIQH AN-NISA’
Soal
Jawab Bersama :Ustazah Maznah Daud
Soalan:
Ustazah,
boleh terangkan tentang apakah yang dimaksudkan dengan zakat perhiasan?
Jawapan:
Maksud
perhiasan di sini ialah emas atau perak yang dijadikan sebagai perhiasan. Ada
perhiasan yang haram dan ada yang halal.
1.Perhiasan yang haram ialah: Peralatan rumah, alat untuk makan dan
minum seperti pinggan, cawan, mangkuk, sudu, garpu dan sebagainya yang dibuat
daripada emas atau perak.
Rasulullah
melarang umatnya menggunakan bekas yang dibuat daripada dua logam yang
berharga itu. Baginda bersabda
mafhumnya:
“Janganlah kamu minum di dalam bekas emas
dan perak. Janganlah kamu makan di dalam talamnya (pinggan mangkuknya). Sesungguhnya
ia untuk orang kafir di dunia dan untuk kita di akhirat. ” (Rlwayat al—Bukhari
dan Muslim)
2.Barang-barang
yang dibuat daripada emas dan perak yang dijadikan sebagai alat perhiasan
semata—mata.
3.
Barang-barang kemas yang dibuat daripada emas seperti cincin, gelang, subang dan sebagainya yang
dipakai oleh lelaki.
Perhiasan yang halal ialah barang—barang kemas yang dibuat daripada
emas dan perak yang dipakai oleh wanita dan cincin perak yang dipakai oleh
lelaki. Perhiasan yang halal tidak dikenakan zakat selagi mana tidak terlalu
banyak sehingga mencapai had melampau pada pandangan kebiasaan uruf manusla.
Dalilnya ialah sabda Rasulullah
mafhumnya:
“Tidakada zakat pada perhiasan. ” (Rliwayat
al Baihaqi daripada Jabir r.a.)
lni
dikuatkan lagi dengan apa yang diriwayatkan oleh Imam Malik dalam al-Muwatto’
bahawa Aisyah r.anha telah menjaga anak—anak saudaranya yang perempuan yang yatim.
Mereka memiliki perhiasan. Aisyah r.anha tidak mengeluarkan zakat daripada
perhiasan mereka itu. Begitu juga Abdullah bin Umar nanhuma tidak mengeluarkan
zakat daripada perhiasan yang dipakaikan kepada anak—anak perempuannya.
Perhiasan
yang diharamkan wajib dikeluarkan zakat daripadanya. ltulah yang dimaksudkan
dengan zakat perhiasan. Allah berfirman,
mafhumnya:
“Dan (ingatlah) orang- orang yang menyimpan emas dan perak serfa
tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan
(balasan) azab seksa yang tidak terperi
sakitnya.” (At—Taubah 9: 34)
Maksud
“menyimpan” di dalam ayat ini ialah tidak mengeluarkan zakat daripadanya.
Soalan:
Bagaimanakah
pengiraan untuk menunaikan zakat perhiasan?
Jawapan:
Zakat harta, termasuklah perhiasan tidak
diwajibkan kecuali setelah berlalunya setahun penuh pemilikannya mengikut tahun
qamariyah, iaitu apa yang diistilahkan sebagai cukup haul dan harta tersebut
cukup nisabnya, iaitu had minimum yang dianggap sebagai syarat wajib zakat.
Nisab bagi emas ialah 20 mithqal atau 96 gram. Manakala nisab bagi perak ialah
200 dirham atau 672 gram. Kadar yang wajib dikeluarkan ialah sebanyak 2.5%
daripada perhiasan
yang
dimiliki, yang telah cukup haul serta nisabnya.
Soalan:
Ustazah,
sekiranya saya seorang isteri,
menunaikan zakat perhiasan itu menjadi kewajipan saya atau suami saya?
Jawapan:
Zakat
diwajibkan ke atas pemilik harta tersebut. Jika harta itu milik suami, maka
suamilah yang wajib mengeluarkannya.
Jika harta itu milik isteri, maka isterilah yang wajib mengeluarkannya. lni
kerana zakat merupakan ibadah yang difardukan Allah ke atas setiap Muslim yang
memiliki harta. Dan
setiap ibadah memerlukan niat. Jadi, pemilik harta itulah yang wajib
mengeluarkannya dengan niat zakat.