MENGULAS PENCERAMAH BEBAS
YANG MERENDAHKAN
DR YUSUF AL-QARADAWI
DrMAZA.com
19 jam yang lalu (9 Jun
2014) · Telah Disunting
Saya terkejut dengan seorang
penceramah agama yang dikenali mengulas isu kenyataan al-Syeikh Dr Yusuf
al-Qaradawi mengenai kesan DNA khinzir dalam makanan dan bahan yang terdapat
secara meluas di dunia hari ini. Jika kita dengar ulasan penceramah tersebut seakan
Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah yang terdiri dari ramai tokoh ilmuwan
antarabangsa, beberapa persidangan Fekah di peringkat antarabangsa dan
lain-lain yang mengharuskan itu tidak tahu bahawa babi itu haram.
Bagi menyokong hujahnya, penceramah
itu secara 'janggal' menyebut empat-empat mazhab mengharamkan babi. Katanya
pula, ulama hanya khilaf tentang kulit babi.
Saya ingin katakan, pertama, sesiapa
yang ingin mengulas sesuatu hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan tentang apa
yang dia ulas. Jika tidak ia hanya menampakkan kedangkalan diri dalam dunia
ilmu yang luas.
Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa
Eropah, Persidangan Fekah Perubatan yang berlangsung di Morocco pada tahun 1997
dan lain-lain bukan tidak tahu bahawa babi itu haram. Namun isu yang dibahaskan
ialah istihalah yang telah merubah sifat sesuatu bahan. Para ulama dalam
pelbagai mazhab Islam mempunyai perbezaan pendapat dalam hal ini.
Isunya, bukan ingin makan seketul babi
goreng ataupun sup babi, tetapi ingin memakan coklat, ataupun biskut tapi
terdapat kesan DNA babi disebabkan bahan tertentu yang asal-usulnya babi namun
telah berubah sifat kimianya.
Adapun kenyataan beliau bahawa mazhab
empat mengharamkan khinzir amatlah canggung. Beliau hendaklah tahu bahwa bukan
setakat empat mazhab, bahkan semua mazhab termasuk al-Auza'i, al-Thauri, Laith
bin Sa'd, Zahiri, Zaidi dan lain-lain semuanya mengharamkan khinzir. Ia ijmak.
Namun, bukan itu isunya. Apa yang dibincangkan isu istihalah.
Adapun kata beliau khilaf ulama hanya
tentang kulit babi, sebenarnya bukan sahaja tentang kulit babi, tapi juga
tentang tulang dan bulu. Apakah boleh dibuat sesuatu yang bermanfaat, seperti
kasut ataupun bone china seperti hari ini ataupun tidak boleh? Walaupun banyak
imam yang melarang perkara itu, tetapi ramai juga para imam yang membolehkan.
Contoh boleh lihat nukilan al-Imam Ibn Qudamah dalam al-Mughni yang menyebut
beberapa pendapat.
Jika kita semak, pendapat yang
membolehkan itu dipertahankan oleh beberapa tokoh ulama termasuk al-Imam
al-Syaukani.
Sebenarnya, masalah istihalah babi ini
masalah khilafiyyah. Ada yang membolehkan seperti Majlis Fatwa Eropah,
al-Qaradawi, Persidangan Fekah Perubatan di Morocco 1997 dan lain-lain. Ada
pula yang mengharamkan seperti Majma al-Fiqh al-Islami di Jeddah, Arab Saudi.
Bukan orang Islam nak disuruh ternak
babi, tapi sarjana fekah membincangkan bahan yang berubah tapi asal-usulnya ada
kaitan dengan babi.
Ini boleh difahami juga seperti rakyat
muslim Singapore yang meminum new water iaitu air najis yang telah dirawat menjadi
air bersih yang digunakan di Singapore sekarang. Bukan mereka nak minum najis,
tetapi air itu asal bernajis namun telah dirawat dan dibersihkan.
Kita mengingatkan semua pihak,
termasuk diri kita bahawa berceramah satu kebolehan yang lain, mungkin ia
dibantu oleh kepetahan, jenaka dan lain-lain. Namun hendak membincangkan isu
ilmu hendaklah berasaskan maklumat dan pengetahuan.
Sekali lagi, hal ini khilaf pendapat
dalam kalangan ulama. Setiap orang membaca, meneliti dan mengikut apa yang dia
yakin lebih diredhai Allah untuk dirinya. Fatwa ini dibincangkan oleh para
sarjana Islam moden sebab bahan berkenaan membabitkan banyak produk yang wujud
sekarang terutama mereka yang hidup di negara minoriti muslim. Sementara sifat
Islam itu memudahkan umatnya yang dalam kesulitan. Kita juga perlu ingat hal
ini berlaku apabila kita tidak menjadi pengeluar dan asyik jadi pengguna.