POLEMIK
ISU ISTIHALAH DAN BABI
RINGKAS DARI SAYA
Dr. Zaharuddin Abd Rahman
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim),
Majlis Fatwa Kebangsaan dan Negeri-negeri perlu membuat kenyataan semula atau
'highlight' tiga perkara :-
Pertama : Keputusan hukum yang dipilih untuk rakyat Malaysia dalam
hal sama ada Istihalah item najis 'aini seperti babi adalah suci atau tidak.
Ini kerana ulama Fiqh mazhab berbeza ijtihad dalam hal tersebut.
Kedua
: Sama ada proses istihalah (tranformasi) unsur babi boleh berlaku sebelum
menjadi gelatin di negara ini.
Ketiga : Istihalah elemen najis kepada suci dalam produk selain
perubatan boleh diterima atau tidak.
Setahu saya, Majlis Fatwa Kebangsaan pernah
mengeluarkan fatwa dalam hal ini pada 1999 mengenai barangan, makanan dan
minuman yang diproses melalui kaedah bio-teknologi DNA babi, yang diputuskan
HARAM dan bercanggah dengan hukum syarak.
Apapun, badan berwajib ini perlu
mengutarakannya kembali dan memberi hujjah-hujjah ringkas. Selain itu, ada
baiknya juga keputusan makmal halal berkenaan boleh MENGESAHKAN sama ada boleh
berlaku istihalah atau tidak kepada bahan berunsur babi khususnya dalam
pembuatan makanan seperti coklat. inI kerana ada sebahagian menafikannya.
Pada asasnya, prinsip istihalah boleh berlaku
dalam pelbagai jenis najis dan bangkai binatang iaitu dengan berlakunya
perubahan kimia sehingga seluruh molekul item najis berubah kepada suatu bentuk
baru. Tatakala itu, sebahagian ulama anggap ia telah suci dan halal sama ada
untuk ubatan dan makanan.
Perkara tersebut telah dibuktikan boleh
berlaku oleh sebahagian besar pengkaji dan ulama serta telah menjadi ketetapan
Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia OIC dalam sidang mereka pada 18 -22 November 2013.
Menurut keputusan mereka, najis ‘ain’
termasuk babi dan arak boleh menjadi harus apabila disahkan berlakunya
istihalah yang sempurna.
PANDANGAN
SILAM
Manakala mazhab-mazhab Fiqh silam pula
terbahagi kepada dua kumpulan besar dalam menanggapi istihalah ini.
1.Mazhab Hanafi, sebahagian besar ulama Maliki, Ibnu Taimiyah
dan Zohiri berpandangan jika berubah zatnya kepada benda baru maka ia tidak
lagi najis.
2. Mazhab Syafie, Imam Ahmad dan Imam Abu Yusuf berpandangan
istihalah tidak boleh berlaku kepada najis ain termasuk babi.
KENYATAAN
SHEIKH DR. YUSUF AL-QARADAWI
Kenyataan ulama terkenal, Syeikh Dr Yusuf
Al-Qaradawi yang menyatakan DNA babi halal adalah telah disalah ertikan
tajuknya.
Beliau sebenarnya mahu menjelaskan berlaku
istihalah dalam zat babi sehingga tiada lagi kesan babi dan yang tidak boleh
lagi dikatakan wujudnya babi yang najis. Itu BUKAN PENDAPAT beliau seorang
tetapi sekumpulan ulama berautorti dari seluruh dunia melalui PERSIDANGAN
Majlis Fiqh Antarabangsa OIC.
Perlu difahami, pandangan mazhab Fiqh dalam
hal melibatkan muamalat seperti ini bukan semestinya kekal pendapat terkuat
kerana fatwa terkuat masih boleh berubah mengikut peredaran zaman khsusunya
apabila adanya peralatan teknologi yang boleh mengesan sebarang kandungan dalam
sesuatu produk.
Isu ini adalah isu perbezaan ijtihad fiqh dan
tidak perlu mana-mana kumpulan terlalu menghentam pendapat yang lain. Kerana
masing-masing disokong oleh hujah yang benar. Dapatan kajian makmal pula
mungkin berbeza dari satu makmal dengan yang lain menyebabkan nasihat kepada
para ulama menghasilkan pendapat yang berbeza.
AKHIRNYA
Nasihat ringkas saya kepada masyarakat,
a.Jangan mudah menghentam para ulama dan pihak berbeza pendapat
kerana masing-masing ada hujah sendiri.
b. Perbezaan pendapat jangan dicerca namun ambillah ia secara
positif sebagai keterbukaan dalam Fiqh Islam. Ini penting bagi meuwjudkan
masyarakat yang berfikir, membaca dan peka .
c. Apapun saya bersetuju jika sesiapa ingin lebih selamat dan
tiada factor keterdesakan, sebaiknya menjauhi semua produk yang terlibat dengan
elemen babi walaupun sudah berlaku istihalah khususnya yang bukan dalam bab
makanan yang bukan pula makanan asasi. Selain terdapat banyak alternatif yang
lebih tidak diragui.
d. Selain umat Islam bimbang perihal babi, sehingga DNA. Lebih
perlu juga umat Islam ambil berat sumber harta yang haram seperti rasuah, tiris
wang kerajaan, penipuan dan sepertinya. Itu semua haram digunakan WALAU dibeli
makanan yang mempunyai 100 logo halal sekalipun, makanan itu juga haram akibat
wang yang diperolehi cara haram.
Dr.
Zaharuddin Abd Rahman