Tentang Wagiman

Assalamualaikum kepada semua pengunjung. Untuk makluman semua, Wagiman bukan seorang ustaz (baru nak start). Wagiman cuma insan biasa, tidak punya apa apa kelebihan dari apa jua sudut . Tiap soalan yang menerjah email atau tagboard akan Wagiman jawab berdasarkan kefahaman Wagiman kepada soalan yang diajukan dengan di iringi sedikit ilmu rawatan. Jika pengunjung melakukan apa yang Wagiman sarankan dan berjaya keluar dari masalah yang dihadapi janganlah diberikan kepujian itu kepada Wagiman kerana kepujian dan sanjungan itu hanya milik ALLAH jua kerana tanpaNYA kita semua tidak akan dapat melakukan apa yang sedang kita lakukan sekarang ini. Insya-Allah, semua email akan Wagiman layan seadanya. Lambat atau cepat bergantung kepada masa yang Wagiman miliki. Segala kemuskilan sila email kepada ........

Tentang blog ini

Blog ini grenbara.blogspot.com adalah sambungan kepada blog utama sy di grenbara.bravejournal.com. Oleh kerana Bravenet.com (pelayan utama bravejournal.com) telah mengenakan terma dan syarat baru kpd semua penguna percuma mereka, maka sy terpaksa mencari pelayan lain bagi meneruskan kesinambungan grenbara di alam siber ini. Sy akan terus mengekalkan grenbara.bravejournal tetapi hanya akan melakukan update seterusnya disini.


Pengikut Setia

Anda Pengunjung ke

25 October 2011

Mencari Rahsia 40: Kisah Helang

Riwayat si Helang dan Usia 40
Mencari Rahsia 40
Laporan Khas
Oleh
Norimanah Seman
 
 
Suatu petang dalam perjalanan balik dari pejabat saya dihidangkan dengan sebuah cerita yang menarik di corong ardio.  Kisahnya tentang seekor helang yang berjuang untuk hidup ketika berusia 40 tahun.  Dari situ timbullah idea untuk mencari dan mencungkil rahsia 40 di dalam kehidupan insane.  Adakah sama seperti yang dilalui oleh si heang atau blad eagle yang tinggal di kawasan pergunungan Amerika Utara?
 
 
 
Rupanya banyak tentang 40 yang tidak diambil berat s elama ini.  Kita hanya tahu tapi tidak memikirkannya pun.  Kelak, di dalam artikel selanjutnya   akan dibincangkan  40 didalam al-Quran, hadis, sains dan psikologi.  Memang ada yang menarik kenapa Nabi Muhammad s.a.w dilantik menjadi rasul ketika berusia 40 tahun.  Tapi sebelum itu, ikuti dahulu kisah helang yang memilih untuk hidup atau mati ketika berusia 40 tahun.
 
Ini cerita tentang seekor helang yang tinggal di Amerika Utara yang mempunyai jangka hayat hingga 70 tahun.  Tapi, untuk mencapai umur itu, helang perlu membuat keputusan yang mata berat.
 
Ketika umurnya mencapai 40 tahun, paruhnya semakin panjang dan membengkok hingga menyukarkan untuk  mematuk makanan. Paruh itu, malah amat menyakitkannya hingga meyukarkannya untuk makan.  Manakala kuku kakinya yang selama ini digunakan untuk memegang sudah tidak boleh lagi digunakan untuk mencengkam.  Kukunya sudah membengkok menjadikannya sukar untuk memegang mangsa dengan kuat.
 
Dengan peningkatan usia itu, bulu sayapnya menjadi semakin lebat dan begitu juga bulu dibadannya semakin tebal, menjadikannya amat sukar untuk terbang dan melayang badan diudara.  Bulu yag tebal itu amat berat menghalangnya untk terbang tinggi.
 
Helang itu hanya ada dua pilihan iaitu mati atau melalui proses perubahan yang amat menyakitkan untuk terus hidup.  Tidak ada siapa yang boleh membantu kecuali helang membuat pilihan yang tepat untuk terus hidup selama 30 tahun lagi.
 
Lalu pilihannya untuik terus hidup.  Jika itu pilihannya banyak pengorbanan yang perlu dilaksanakan.  Helang pun terbang jauh ke puncak gunung dan duduklah ia di situ tanpa makan untuk memastikan dirinya lahir sebagai helang yang baru  jauh lebih hebat.
 
Helang pun mula bertindak untuk mengubah dirinya bermula dengan paruhnya dahulu.  Paruh yang bengkok  itu diketuk ketukan ke batu hingga tercabutlah  paruh itu.  Ia perlu menunggu hingga peruh baru tumbuh kemudian dangan paruh baru itulah ia mencabut kuku kakinya.  Ia terpaksa menunggu lagi sehingga kukunya panjang.  Kemudian helang mencabut pula bulunya yang cantik dan tebal hingga habis.  Helang perlu menunggu lagi hingga bulunya tumbuh.
 
Selepas 150 hari barulah semua prose situ lengkap.  Maka jadilah seekor helang yang baru jauh lebih hebat walaupun telah berusia 40 tahun.  Untuk 30 tahun akan dating helah itu telah dilahirkan semula sebagai helang baru yang lebih hebat.
 
 
Ia adalah sekadar cerita masyarakat Orang Asli  di Amerika Utara.  Moral yang hendak disampaikan, tentang pentingnya perubahan di dalam hidup.  Kenapa perlu berubah?  Kita perlu berubah untuk meneruskan kelangsungan hidup .  Kadang kadang ada banyak benda yang perlu dibuang seperti kenangan lama, tabiat buruk dan amalan tradisi yang menghalang perubahan.  Hanya setelah bebas dari halangan masa silam barulah boleh melihat dunia daripada pandangan mata burung, bukan katak di bawah tempurung.  Hanya dengan melupakannya boleh mendorong bergerak dan maju.
 
Fakta sebenarnya, helang atau blad eadle tidak boleh hidup hingga 70 tahun.  Jangka hayatnya hanya 20-30 tahun saja yang pernah direkodkan oleh saintis.  Helang tidak boleh hidup begitu lama tanpa makan dan minum.  Lagi satu, kuku, paruh dan bulu helang akan sentiasa tumbuh tanpa henti kerana ia adalah keratin sama seperti  rambut dan kuku manusia.  Helang bukanlah sepsis burung yang boleh hidup lama malah jangka hayat burung kakak tua lebih panjang dari itu.
 
Al  Islam Julai 2011
<<<<<<<<<<<<  ®  v  ®  >>>>>>>>>>>>
 
** catatan  w@gim@n**
Jika anda bercadang untuk menyebar atau menyalin atau menempek artikel ini dimana mana blog atau media cetak pastikan anda meletakkan nama asal penulis dan penerbit artikel dan jangan lupa url (http://) dimana  artikel ini di salin. Sebarang penerbitan semula bagi tujuan komersil hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada penulis atau media/syarikat dimana artikel ini diterbitkan. Sebarang tindakan mahkamah daripada pihak berkenaan adalah diluar tanggungjawab pemilik blog ini.
  
2011  ® ©HAK CIPTA  SELEBET  INTERNATIONAL  ™
* Jadilah seorang bloger yg sentiasa menghargai
 hasil kerja  blogers @ penulis @ penerbit lain dengan tanpa segan silu
  memberi  kredit line  kepada mereka . Paparkan kreativiti
 mereka  dengan  menampilkan dari mana asal usul
bahan  asal yg anda salin dan tempek itu.