Tentang Wagiman

Assalamualaikum kepada semua pengunjung. Untuk makluman semua, Wagiman bukan seorang ustaz (baru nak start). Wagiman cuma insan biasa, tidak punya apa apa kelebihan dari apa jua sudut . Tiap soalan yang menerjah email atau tagboard akan Wagiman jawab berdasarkan kefahaman Wagiman kepada soalan yang diajukan dengan di iringi sedikit ilmu rawatan. Jika pengunjung melakukan apa yang Wagiman sarankan dan berjaya keluar dari masalah yang dihadapi janganlah diberikan kepujian itu kepada Wagiman kerana kepujian dan sanjungan itu hanya milik ALLAH jua kerana tanpaNYA kita semua tidak akan dapat melakukan apa yang sedang kita lakukan sekarang ini. Insya-Allah, semua email akan Wagiman layan seadanya. Lambat atau cepat bergantung kepada masa yang Wagiman miliki. Segala kemuskilan sila email kepada ........

Tentang blog ini

Blog ini grenbara.blogspot.com adalah sambungan kepada blog utama sy di grenbara.bravejournal.com. Oleh kerana Bravenet.com (pelayan utama bravejournal.com) telah mengenakan terma dan syarat baru kpd semua penguna percuma mereka, maka sy terpaksa mencari pelayan lain bagi meneruskan kesinambungan grenbara di alam siber ini. Sy akan terus mengekalkan grenbara.bravejournal tetapi hanya akan melakukan update seterusnya disini.


Pengikut Setia

Anda Pengunjung ke

14 July 2014

Syeikh Nuruddin jawab: wanita solat Jumaat

Soal Jawab Bersama Syeikh Nuruddin
xxxxxxx
Soalan:
Perlukah Solat Zuhur bagi Perempuan Yang Solat Jumaat?

Bagaimana hukumnya perempuan yang solat Jumaat bersama jemaah Muslimin di masjid? Apakah perlu mereka solat Zuhur semula kerana syarat solat Jumaat ialah lelaki?

Wakaso Mubarak (kiri) Ghana

Jawab:
Perempuan solat Jumaat bukan bersendirian, tetapi mengikut imam lelaki. Mereka tabi' (orang yang mengikut). Keadaan mereka seperti keadaan orang 

sakit, musafir atau hamba sahaya, walaupun tidak wajib solat Jumaat, tetapi dibolehkan. Dalam kitab-kitab Syafi'iyyah disebutkan bahawa sunat perempuan solat Jumaat. Apabila pulang ke rumah, solat Zuhur tidak perlu diulang kembali.

Soalan:
Bolehkah makmum mufaraqah dengan imam jika imam tidak membaca doa qunut walaupun ia tidak wajib?

Jawab:
Tidak perlu bermufaraqah jika setakat untuk membaca doa qunut di belakang imam. Ulama mengatakan bezanya kita membaca tasyahud awal dan qunut ialah jika kita membaca tasyahud awal sedangkan imam telah berdiri dan tidak membacanya, maka solat kita batal.

Tetapi jika membaca doa qunut sedangkan imam telah sujud, ia boleh dengan cara membaca secara mutakhalluf (membaca dalam keadaan ditinggalkan oleh imam) selama kita tidak ditinggalkan oleh imam dengan tiga rukun yang panjang berturut.

Perbezaannya ialah jika makmum membaca tasyahud awal sedangkan imam sudah berdiri di rakaat yang ketiga, solat makmum batal kerana dia telah melakukan sesuatu yang tidak dilakukan oleh imam. Berbeza dengan qunut, jika makmum terus membaca qunut sedangkan imam sudah sujud pertama, solat makmum sah kerana dia dianggap memanjangkan sesuatu yang dilakukan oleh imam.

Rukun solat yang pendek antaranya, iktidal dan duduk antara dua sujud. Rukun solat yang panjang, antaranya rukuk dan sujud. Tiga rukun panjang yang ditinggalkan ketika berdiri membaca doa qunut ialah sujud yang pertama, duduk antara dua sujud dan sujud kedua.

Apabila imam sudah sujud kedua, sedangkan dia masih berdiri membaca qunut maka solatnya sah tetapi dia dikira telah tertinggal satu rakaat.

Soalan:
Apakah yang perlu dilakukan jika imam tidak fasih bacaan dalam solatnya?

Jawab:
Jika ia melibatkan bacaan biasa umpamanya surah lazim tidak mengapa. Tetapi jika dia tidak fasih membaca al-Fatihah atau bacaan rukun, dia dianggap sebagai ummiy (tidak pandai membaca al-Quran). Tidak sah (atau batal) solat makmum jika makmum mengikut imam tersebut kecuali jika makmum tidak tahu. Jika keadaan sedemikian, imam tersebut hendaklah digantikan dengan imam yang lebih baik bacaannya. Jika imam tidak mahu berundur, maka makmum hendaklah berniat mufaraqah (bercerai/berpisah dari imam).

Bacaan rukun atau rukun qauli ada lima iaitu takbiratul ihram, membaca al-Fatihah, tahiyyat akhir, selawat dalam tahiyyat akhir, mengucap salam yang pertama.

Soalan:
Bagaimanakah keadaan solat orang yang buasir kerana ada lendir yang keluar sepanjang masa?

Jawab:
Dia hendaklah bersedia lebih awal untuk beribadah dengan cara ketika masuk tandas, tempat buasir dibersihkan dan dibalut atau disumbat dengan kain atau kapas atau sebagainya agar tidak menyentuh pakaian.

Soalan:
Bolehkah seoran perenang yang berusaha untuk memecahkan rekod renangan, solat di dalam air?

Jawab:
Tidak boleh, kerana tidak ada darurat padanya. Demikian juga, orang berlari maraton, tidak boleh solat dalam keadaan berdiri kerana tidak ada darurat.

Walau bagaimanapun, ia boleh dilakukan jika dalam keadaan terlalu takut atau dalam keadaan darurat. Umpamanya, ketika tsunami melanda, seseorang dihanyutkan air dan pada ketika itu dia belum melaksanakan solat sedangkan waktu solat hampir habis. Dia dibolehkan solat di dalam air kerana dihanyutkan tsunami dan dan melakukan rukun dengan cara isyarat sahaja.

 Soalan:
Ada orang mengatakan amalan yang kita dilakukan sekarang ini adalah 'amalan warisan'. Bagaimanakah menjawab pernyataan ini?

Jawab:
Saya mahu bertanya dahulu, apakah memang tidak boleh kita beramal  secara warisan? Tidakkah asbab untuk kita mengenal sesuatu itu kadang- kadang dengan telinga yang mendengar, kadang-kadang dengan mata yang melihat, kadang-kadang dengan akal yang berfikir? Dalam ilmu hadis, cara-cara ini disebut

Dengan sebab-sebab belajar,   sebab-sebab penghasilan, sebab-sebab mendapat sesuatu).

Bahkan, Nabi     sendiri berpesan:
"Sembahyanglah seperti mana kamu lihat aku sembahyang?" (Riwayat al-Bukhari)

Ada Sahabat yang tidak menulis, tidak belajar tetapi mereka melihat cara perlaksanaan solat Nabi Wt. Itu juga dinamakan warisan. Demikian juga mereka melihat cara Nabi     tidur, makan, minum. Nabi     tidak menyuruh, bagi amaran, memerintahkan atau menganjurkan perkara tersebut.

Begitulah yang berlaku ketika makan buah labu, Nabi mengumpul-ngumpul buah labu daripada makanan, Sayidina Anas bin Malik mengatakan: "Sejak itu aku suka dengan buah labu." Sayidina Anas hanya melihat perbuatan Nabit sahaja, walaupun Nabi     tidak pernah menyuruhnya makan labu.

Demikian juga yang berlaku kepada Abdullah ibn Umar. Setelah kewafatan Rasulullah, dia datang ke sebatang pokok bernama Syajarah ar-Ridhwan, lalu disiram, dijaga dan menyandar kepadanya kerana dia pernah melihat Nabi melakukan seperti itu. Rasulullah tidak memberi tahu kepadanya tentang fadilatnya ini dan itu. Ini contoh para Sahabat beramal secara warisan.

Rasulullah bersabda:
"Tidaklah apa yang dikhabarkan itu sama dengan apa yang dilihat." (Riwayat Ahmad, al-Hakim, ath-Thabrani dan Ibn Hibban.)

Jika dikatakan ilmu warisan tidak betul, itu bukan sandaran yang kuat. Ilmu tidak semestinya dengan belajar dahulu, duduk depan tuan guru, dibaca, disyarah dan Iain-Iain. Kalau begitu, 90% daripada umat, mengamalkan sesuatu tanpa ada landasannya. Apakah tidak cukup dengan melihat atau memerhatikan?
Orang tahu tentang Makkah, Masjidil Haram dan Kaabah, tetapi tidak sama jika melihat sendiri Makkah, Masjidil Haram dan Kaabah ini. Warisan seperti ini iaitu musyahadah (melihat sendiri), jauh lebih baik (pemahamannya) daripada belajar.

Kalau dikatakan warisan, persoalannya, warisan dari mana? Dari tok guru kita? Tok guru dari mana? Dari tok-tok guru mereka terus bersambung tasalsulnya (rantaiannya) sampai kepada Rasulullah     Apakah itu tidak cukup?

Ayat al-Quran menyebut, "Sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah  itu contoh yang baik." (Al-Ahzab 33: 21)

Contoh itu bagaimana? Semua contoh daripada Nabi dilihat oleh para Sahabat. Warisan kita bukan daripada Firaun, Gajah Mada dan Iain-Iain, tetapi ia adalah warisan yang bersambung dari satu generasi ke satu genarasi sehingga kepada Rasulullah .

Tuan Guru Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki
Sewaktu menuntut di Universiti Al-Azhar Mesir Qurusan Syariah Islamiah), beliau aktif mencurahkan ilmunya kepada ratusan pelajar dari Asia dan Asia Tenggara yang menuntut di sana sehingga digelar "Al-Azhar ath-Thani" (Universiti Al-Azhar Kedua). Beliau telah menghasilkan karangan dan mentahqiq kitab-kitab muktabar tidak kurang daripada 50 buah karangan.

Q&A:  Isu #25 - M/s 72 & 73