Sedar atau tidak kedua dua hadis tersebut ternyata palsu! Tapi yang pasti, ramai yang mengambil kesempatan di atas hadis hadis tersebut untuk melipat gandakan amalan amalan ibadah di bulan bulan terbabit. Malah ada pula yang mengamalkan berpuasa penuh di bulan tersebut dan menyambungnya kebulan Ramadhan. Kata mereka “Inilah sunah Rasulullah!” Tidak termasuk pula amalan menyambut kedatangan Nisfu Syaaban tatkala buku amal diangkat ke langit untuk digantikan dengan buku yang baru. Maka berlumba lumbalah masyarakat untuk ‘menutup’ dan ‘membuka’ lembaran buku dengan amal amal yang baik termasuklah membaca Yaasin sebanyak tiga kali. Kenapa tiga kali? Sebab ada tiga doa yang hendak dipohon. Antaranya memohon keselamatan dunia dan akhirat. Kedua, memohon keberkatan umur panjang dan ketiga memohon rezeki yang halal. Apa rasionalnya tiga kali bacaan Yaasin dan kenapa hendak dihimpunkan ‘permintaan permintaan’ itu dalam satu doa dan dalam bacaan Yaasin? Ternyata sukar untuk dijawab kerana ia memang tidak ada dalam mana mana nas. Cuma apa yang berlaku hanya ikutan atau taklid. Pendakwah bebas, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin dalam artikelnya yang dipetik dari blog ‘Minda Tajdid’, menjelaskan, hadis berkenaan Nisfu Syaaban yang boleh dipegang ialah hadis yang bermaksud,
“Allah melihat kepada hamba hamba-NYA pada malam Nisfu Saaban,maka DIA ampuni semua hamba hamba-NYA kecuali musyrik (orang orang syirik)dan yang bermusuh (orang yang benci membenci.” Riwayat Ibnu Hibban, alBazzardan lain lain)
Pun begitu, hadis tersebut tidak langsung mengaitkannya dengan amalan amalan ibadat tertentu pada malam tersebut. Dr. Yusuf al-Qaradhawi ketika menjawab soalan berkaitan amalan malam berkenaan menjelaskan, “Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Syaaban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam.” Justeru tegas Dr. Asri, masyarakat harus kembali kepada rujukan al-Quran dan sunah yang dipastikan sabitannya mengikut yang diputuskan oleh pada ulama hadis. “Saya menyeru diri sendiri, para penceramah, ustaz ustaz, media elektronik dan cetak, bahkan semua pihak yang membaca sesuatu hadis memastikan kesahihannya dahulu …” ujar Dr. Asri. Lambakan Hadis Palsu http://www.tryimg.com/uploads/afcb8cd82a.jpgFadhlan Othmanpensyarah di Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah,Fakulti Pengajian Islam. Di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Sementara itu, Fadlan Othman, pensyarah di Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam. Di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), turut mengakui, lambakan hadis palsu dalam masyarakat khususnya berkaitan ganjaran ganjaran tertentu, mengakibatkan masyarakat menjadi keliru dalam menilai sesuatu amal ibadat. Katanya ketika ditemui, secara umumnya terdpat dua kategori hadis yang dibahaskan. Satu yang diterima iaitu maqbul yang meliputi hadis sahih dan sebenar benarnya yang disabdakan oleh Nabi Muhammad s.a.w s endiri. Manakala, satu lagi adalah mamdhud, iaitu hadis yang tertolak yakni maudhu’ dan juga hadis daif. Dan hadis hadis inilah yang sering di uar uarkan dalam masyarakat mungkin dengan harapan, untuk menggalakkan masyarakat melebihkan amalan untuk beribadat. “Bukan saya kata tidak boleh buat, tetapi kenalah betul dengan caranya seperti yang di ajar oleh Rasulullah s.a.w. Bukan kerana kelebihan atau fadhilatnya yang kelihatan ‘tinggi menggunung’ namun tiada nilai isinya disisi Allah s.w.t “Harus diingat, bahawa amalan yang dilakukan oleh masyarakat seharian terbahagi pada dua bahagian iaitu ketaatan dan maksiat. Jadi, jika kita hendak mendapatkan ketaatan tersebut, dalil dalil tersebut perlulah diteliti sebaik mungkin yang mana satu boleh digunakan dan tidak boleh digunakan,” jelasnya. Namun menurut Fadhlan, sekalipun wujud limpahan hadis palsu dan daif dalam menceritakan kelebihan Rejab dan Syaaban dengan amalan amalan serta ganjaran tertentu, tidak dinafikan kehadiran rejab dan Syaaban ada dinyatakan dalam nas al-Quran. Salah satunya Allah menyebut Rajab sebagai bulan haram sebagaimana yang dinyatakan di dalam surah at-Taubah ayat 36 yang bermaksud, “ Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah ialah dua belas bulan,dan ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi,di antaranya empat bulan haram …”
Ujar Fadhlan, diantara bulan bulan tersebut adalah Zulkaedah, Zulhijah, Muharram dan Rejab. Istimewanya bulan bulan ini kerana Allah s.w.t telah mengangkatnya sebagai bulan yang suci dan sebarang pertempuran dan peperangan yang adanya pertumpahan darah, oleh sebab sebab tertentu. Imam Ibnu Katsir, menyebut, empat bulan yang diharamkan ialah Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram yang disebut secara berturutan manakala satu lagi bulan ialah Rejab, yang tidak berturutan. Ketiga tiga bulan berturutan tersebut, ada kaitannya dengan haji dan umrah. Zulkaedah, diharamkan kerana masyarakat Arab menahan diri mereka dari berperang sebelum berangkat menuju rumah Allah pada bulan ZUlhijjah. Manakala Muharram dilihat sebagai awal tahun bulan Islam. Sebaliknya Rejab, sebagai bulan pertengahan umat Islam dan pada bulan tersebut umat Islam bersiap sedia untuk amalan amalan seterusnya iaitu Syaaban dan Ramadhan. Beramallah Dengan Istiqamah Sementara itu, menyentuh bulan Syaaban, Fadhlan menjelaskan, kelebihan terletak pada ibadah sunat seperti puasa dan solat yang dilakukan Nabi s.a.w berpuasa pada satu bulan melebihi bulan Syaaban. Baginda berpuasa bulan Syaaban kesemuanya. Baginda sering berkata, “Ambil amalan yang kamu mampu lakukan kerana Allah tidak akan bosan kecuali jika kamu bosan. Sebaik baik solat kepada Nabi s.a.w ialah apa yang diteruskan walaupun sedikit. Jika Baginda melakukan satu solat, Baginda akan meneruskannya.” Malah kelebihan Syaaban juga dikaitkan dengan hadis yang telah dinyatakan diatas. “Sungguh cantik percaturan Allah s.w.t dalam menyusun bulan bulan tersebut. Jika diperhatikan, susunan itu memberikan peluang kepada kita untuk melakukan persediaan dalam melakukan ibadah. Tidak dinafikan, kadang kala iman seseorang manusia ini bertambah dan berkurang mengikut musim musim yang tertentu. Dan Allah Taala telah memberikan isyarat kepada kita untuk menambahkan ibadah semaksimum mungkin dan secara beristiqamah dengan menyusun bulan bulan tertentu, bukan hanya menunggu kemunculan fadilat itu sahaja dan melakukannya bulat bulat tanpa mengambil hadis yang sah, ujarnya. Fadhlan berpesan agar, masyarakat merujuk terlebih dahulu kepada alim ulama sebelum melakukan sesuatu kerana ia akan ditanya oleh Allah kelak. Firman Allah yang bermaksud, “Pada hari itu, manusia akan keluar berselerak(dari kubur masing masing) untuk diperlihatkan kepadamereka (balasan) amal amal mereka. Maka sesiapa berbuatkebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya(dalam surat amalnya). Dan sesiapa berbuatkejahatan seberat zarah, nescaya akandilihatnya (dalam surat amalnya).”Surah AL-Zalzalah ayat 6-8.
AL ISLAM Julai 2011 Pautan TambahanHadis Palsu Rejab, Syaaban - Minda TajdidBerdosa ikut hadis palsu bulan RejabMalam Nisfu Syaaban ( contoh: Blog penyebar hadis palsu)<<<<<<<<<<<< ® v ® >>>>>>>>>>>> ** catatan w@gim@n** Jika anda bercadang untuk menyebar atau menyalin atau menempek artikel ini dimana mana blog atau media cetak pastikan anda meletakkan nama asal penulis dan penerbit artikel dan jangan lupa url (http://) dimana artikel ini di salin. Sebarang penerbitan semula bagi tujuan komersil hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada penulis atau media/syarikat dimana artikel ini diterbitkan. Sebarang tindakan mahkamah daripada pihak berkenaan adalah diluar tanggungjawab pemilik blog ini. 2011 ® ©HAK CIPTA SELEBET INTERNATIONAL ™* Jadilah seorang bloger yg sentiasa menghargai hasil kerja blogers @ penulis @ penerbit lain dengan tanpa segan silu memberi kredit line kepada mereka . Paparkan kreativiti mereka dengan menampilkan dari mana asal usul bahan asal yg anda salin dan tempek itu.