Tentang Wagiman

Assalamualaikum kepada semua pengunjung. Untuk makluman semua, Wagiman bukan seorang ustaz (baru nak start). Wagiman cuma insan biasa, tidak punya apa apa kelebihan dari apa jua sudut . Tiap soalan yang menerjah email atau tagboard akan Wagiman jawab berdasarkan kefahaman Wagiman kepada soalan yang diajukan dengan di iringi sedikit ilmu rawatan. Jika pengunjung melakukan apa yang Wagiman sarankan dan berjaya keluar dari masalah yang dihadapi janganlah diberikan kepujian itu kepada Wagiman kerana kepujian dan sanjungan itu hanya milik ALLAH jua kerana tanpaNYA kita semua tidak akan dapat melakukan apa yang sedang kita lakukan sekarang ini. Insya-Allah, semua email akan Wagiman layan seadanya. Lambat atau cepat bergantung kepada masa yang Wagiman miliki. Segala kemuskilan sila email kepada ........

Tentang blog ini

Blog ini grenbara.blogspot.com adalah sambungan kepada blog utama sy di grenbara.bravejournal.com. Oleh kerana Bravenet.com (pelayan utama bravejournal.com) telah mengenakan terma dan syarat baru kpd semua penguna percuma mereka, maka sy terpaksa mencari pelayan lain bagi meneruskan kesinambungan grenbara di alam siber ini. Sy akan terus mengekalkan grenbara.bravejournal tetapi hanya akan melakukan update seterusnya disini.


Pengikut Setia

Anda Pengunjung ke

19 August 2013

Pengalaman Mualaf: Hanya yg jahil tinggalkan ISLAM



Hanya yang jahil
tinggalkan Islam
 
Selama 22 tahun mencari kebenaran, alhamdulillah, Allah member saya peluang untuk berasa nikmat sebagai hambanNYA melalui Islam.” Luah bekas orang kanan sebuah agama, Muhammad Adam Abdullah, 45 kepada Mastika ketika ditemui di pejabatnya di Selangor baru baru ini.
 
Gambar Hiasan
 
Lelaki berketurunan India, berbadan tegap itu mengakui, selama 13 tahun menjadi pemimpin agama lamanya itu, jiwanya sering didesak dengan pelbagai persoalan mengenai kebenaran agama yang dianutinya, menyebabkan hatinya tidak tenteram,
 
"Ketika itu saya masih jadi orang kanan agama itu. Seorang pemimpin agama lazimnya mestilah orang yang kuat pegangannya dan dekat dengan Tuhan. Seseorang yang hampir dengan Tuhan sepatutnya ada ketenangan.
 
"Tapi yang peliknya, saya tidak rasa begitu. Hati saya sering resah dan gelisah. Seolah olah ada yang tidak kena dengan kepercayaan saya selama ini. Perasaan ragu-ragu terhadap agama yang saya anuti, semakin hari semakin bertambah," kataAdam.   .
 
Puas dia berdoa dan meminta, namun Tuhan masih tidak memberikan  ketenangan. Adam tekad mencari cahaya kebenaran dan dia mula memberi tumpuan terhadap agama Islam. Kata Adam, kebanyakan penganut agama lamanya percaya bahawa Islam itu adalah cedokan daripada agama mereka, namun dia tidak berkeyakinan begitu
 
"Saya membeli al-Quran dan mula membandingkannya dengan kitab  agama kami. Saya.mengambil-masa 22 tahun untuk mencari kebenaran dan ketenangan, dan akhirnya, Allah memberikan cahaya-Nya itu dalam al-Quran. Saya dapat melihat kebenaran yang dibawa oleh Islam," kata Adam : lagi.
 
Bila Adam terbaca mengenai kisah umat Islam, terutama daripada golongan Melayu murtad, dia berasa sedih. Jika mahu dibandingkan kisahnya memeluk Islam dengan mereka yang lahir di dalam Islam dan kemudiannya murtad, terlalu banyak cabaran bagi golongan sepertinya. Sebab itu, Adam rasa hiba bila ada sesetengah umat Islam tidak bersyukur dengan anugerah Tuhan dan sanggup meninggalkan Islam.
 
Beritahunya lagi, mereka yang dilahirkan Islam secara keturunan tidak perlu mengharungi ujian untuk mendapat cahaya kebenaran. Kalau ada pun, mungkin tidak seberat ujian yang terpaksa dilalui oleh golongan sepertinya.
 
Cerita Adam, dia memperolehi cahaya kebenaran ini bukan dengan cara yang mudah. Macam-macam dugaan dan ujian terpaksa laluinya.
 
"Saya memeluk Islam pada tahun lepas, sebulan sebelum umat Islam menyambut kedatangan Ramadan. Ketika saya memeluk Islam, saya sudah pun berkeluarga. Saya ada tiga orang anak dan seorang isteri yang baik. Tetapi, malangnya, isteri dan anak anak tidak mahu menerima kebenaran Islam.
 
"Akhimya, saya terpaksa berkorban. Secara automatik, saya bercerai selepas mengucap syahadah. Walaupun berat, saya terpaksa berpisah dengan isteri dan anak-anak. Ini dugaan yang amat berat.
 
"Tapi alhamdulillah, Allah beri kekuatan untuk saya hadapi semua ini. Bukan senag senang untuk saya memperolehi hidayah daripada Allah. Ujian datang bertalu-talu. Tetapi Allah bantu saya, beri kekuatan untuk saya hadapi semua ini," ujarnya dengan suara yang tersekat-sekat.
 
Begitu juga dengan ibu bapanya, kata Adam lagi. Ibu bapa, serta keluarganya tidak dapat menerima hakikat dia bertukar agama. Memang sejak kecil, keluarganya, terutama kedua-dua ibu bapa terdiri daripada kalangan yang kuat beragama. Jadi, keputusannya itu menyebabkan kedua-dua ibu bapanya berasa marah dan kecewa.
 
"Saya terpaksa berkorban perasaan, meninggalkan keluarga dan ibu bapa, kerana kebenaran Islam. Tetapi ini tidak bermakna saya terputus hubungan dengan mereka. Saya tetap menghubungi ibu bapa, biarpun mereka marahkan saya. Islam tidak sesekali menyuruh penganutnya mengabaikan ibu. bapa, biarpun berlainan agama.
 
"Begitu juga dengan anak-anak dan isteri. Saya tetap memberikan nafkah kepada mereka, Saya akan cuba pastikan anak saya dapat apa yang sepatutnya. Saya tidak melepaskan tanggungjawab hanya kerana sudah bergelar  Muslim. MaIah, Islam juga tidak mengajar begitu," jelas Adam.
 
Sedang rancak bercerita, Adam tiba-tiba terdiam. Bebola matanya merenung jauh. Air matanya kelihatan bergenang. Dia terkenangkan ibu bapa, isteri dan anak-anak. Jauh di sudut hati, Adam sangat berharap agar Allah membuka pintu hati mereka untuk menerima Islam.
 
"Itulah doa saya setiap hari. Saya berharap agar Allah membuka pintu hati mereka. Namun, segala ketentuan saya serahkan pada Allah. Sejak saya mengenali Islam, saya serahkan urusan hidup ini kepada-Nya," jelas Adam sebak.
 
Selepas memeluk Islam, kata Adam, dia terpaksa berhadapan dengan sikap sesetengah Muslim yang seakan-akan mempersoalkan keikhlasannya. Sikap segelintir umat Islam itu membuatkan Adam begitu kecewa. Katanya, apabila dia memberitahu rakan-rakannya yang beragama Islam, tidak ada ucapan alu-aluan ataupun kata-kata semangat yang diberikan, sebaliknya disoal dengan soalan-soalan yang membuatkan dia begitu terasa hati.
            .
"Mereka tanya saya, berapa. lama kaii boleh tahan ni. Ada.yang kata; ini mesti pasal.nak kahwin budak perempuan Melayu. Tidak ada yang nak membantu atau menolong, tetapi mempersoalkan keikhlasan saya memeluk Islam. Apatah lagi ketika.itu saya.serdang dalam keadaan sebatang kara kerana terpaksa meninggalkan keluarga dan kerjaya ujarnya sayu.
 
Adam cuba memulakan hidup baru.
Dia berjaya mendapatkan pekerjaan di sebuah syarikat swasta, dalam bidang pemasaran. Tetapi malangnya, syarikat tersebut terpaksa ditutup. Ketika itu dia seolah-olah hilang punca. Adam hanya berdoa kepada Allah agar memberikan-nya petunjuk, kerana apa yang dilaku-kan ini hanya semata-mata kerana-Nya.
 
Kata Adam, Allah Maha Kaya, Maha Pengasih dan Maha Pemurah. Salah seorang jirannya, Yunus Hashim secara kebetulan datang berbual dengannya apabila mengetahui dia sudah memeluk Islam.
 
"Saya dengan Yunus tidak berapa rapat, biarpun ketika itu kami berjiran. Kalau terserempak pun, jarang berbual. Paling kurang masing-masing akan tersenyum. Namun ketika berbual dengan-nya, saya meluahkan segala masalah yang terbeban dalam diri. Bukan niat untuk simpati, tetapi sekadar berkongsi masalah saya dengannya."
 
Tanpa diduga, keesokannya, Yunus datang berjumpa dengannya. Kata Yunus, "Engkau kerjalah dengan aku. Kita buat bisnes. Kau pun ada kepakaran. Jadi kita buat sama-sama." Tanpa berfikir panjang,.Adam pun terus menerima tawaran Yunus.Selepas itu kata Adam  dia mula beketja dengan Yunus yang berniaga menjual.al-Quran digital dan.membekalkan barangan kemudahan hospital. Kini sudah hampir tiga bulan dia bekerja. Buat masa ini kata ;Adam lagi, dia masih  menumpang tidur di.pejabat Yunus kerana tiada rumah dan tidak mampu. Untuk menyewa. . ....
 
"Saya keluar. dari rumah setelah memeluk Islam. Saya terpaksa tinggalkan isteri dan anak-anak kerana kami tidak lagi boleh tinggal sebumbung. Ketika itu saya bagaikan anak ayam kehilang-an ibu. Tidak tahu mana hendak dituju. Bagaimanapun syukur, Allah mebantu dengan menemukan saya dengan Yunus.
 
Kadang-kadang, timbul rasa sedih, kenapalah Allah tidak memberikan hidayah ini lebih awal lagi.
 
"Setelah merasai ketenangan Islam, ada kalanya saya terfikir, kenapalah baru hari ini Dia memberikan rasa manisnya iman itu melalui Islam. Kenapa tidak dari dulu? Saya kesal kerana banyak masa terbuang dengan sia-sia. Tetapi saya amat bersyukur biarpun baru kini Allah meredhai saya untuk menda-at cahaya kebenaran dan nikmat iman melalui Islam," jelas Adam.
 
Sebab itu kata Adam, golongan yang ingin murtad dan keluar daripada Islam sebenarnya membuat satu kesilapan yang paling besar dalam hidupnya. Tegas Adam, orang Islam yang mendapat Islam secara keturunan, perlu sedar, bahawa mereka itu sebenarnya dipilih Allah sebagai untuk menjalankan tanggungjawab mengembang serta menyebarkan syiar Islam.
 
Tambahnya, golongan Islam yang murtad, dan memeluk agama Iain ini sebenarnya tidak pernah tahu tentang Islam.
 
Adam bertanya, berapa ramai di kalangan umat Islam di negara ini yang mengambil berat untuk memahami al-Quran sebagai asas kepada ajaran Islam? Di negara ini, ramai bergelar Muslim kerana keturunan  tetapi itu tidak menjanjikan bahawa mereka termasuk di kalangan orang Islam yang beriman.
 
"Jadi, tidak semestinya orang yang lahir dalam Islam itu tahu tentang hakikat kebenaran
yang dibawakan oleh Islam.
 
"Macam mana kita nak tahu kebenaran itu? Dari mana? Apa sumbernya? Pastinya, tidak lain tidak bukan ialah melalui al-Quran. Itulah satu-satunya kitab daripada Tuhan yang diturunkan dan masih dipelihara sehingga kini. AI-Quran tidak pernah berubah ayat-ayat-nya, begitu juga bahasanya.
 
"Itulah ayatnya sejak 1,400 dulu dan bahasanya pun tetap satu, iaitu bahasa Arab. Itulah istimewanya al-Quran. Ia tidak seperti kitab-kitab lain yang telah diubahsuai dan ada pelbagai bahasa," beritahu Adam.
 
Kata Adam, hakikatnya, mereka yang keluar dari Islam, seolah-olah meninggalkan kebenaran dan balik kepada kejahilan.
 
"Agama ini untuk orang yang berfikir. Golongan yang berakal akan mencari kebenaran. Kebenaran hanya boleh diperolehi daripada agama. Ini bermakna, untuk mencapai maksud itu, kita perlu berfikir.
 
"Mesti belajar dan mengkaji. Baru-lah kita dapat tahu kebenaran. Jangan hanya ikut-ikut cakap orang," tegasnya sambil meluahkan rasa simpati terhadap mereka yang mengambil keputusan keluar daripada Islam.
 
Dalam masalah ini, Adam berpendapat, umat Islam tidak perlu terlalu risau atau bertindak melampau sehingga menimbulkan kacau-bilau atau pergaduhan. Kata Adam, jika mereka mahu murtad, biarkan sahaja kerana Allah akan menggantikan mereka yang murtad itu dengan orang yang lebih baik lagi untuk agama ini.
 
"Didalam al-Quran sendiri, Allah katakan, sesiapa yang murtad, Dia akan menggantikannya dengan satu kaum Iain yang lebih hebat dan soleh. Jadi untuk apa kita bergaduh atau merusuh kerana mereka yang murtad ini? Jika mereka tidak mahu menjadi sebahagian daripada keluarga besar ini (umat Islam) biarkan mereka."
 
Sebagai contoh, kata, Adam, semasa mengikuti kelas anjuran Perkim bagi mualaf, dia bertemu ramai saudara -sau-ara baru daripada golongan profesional seperti doktor, jurutera, arkitek dan sebagainya.
 
 "Perkara ini saya lihat sebagai satu kebenaran daripada al-Quran.
"Islam agama Allah dan seperti yang dinyatakan-Nya di dalam al-Quran, pasti dia akan menggantikan kaum yang murtad itu dengan kaum yang lebih baik daripada mereka. Sebab itulah Islam kini menjadi agama yang paling cepat berkembang di dunia ini," tegas-nya yakin. 
  -
Dalam situasi hari ini kata Adam;' umat Islam perlu memperbaiki segala kelemahan diri. Islam itu sempurna, tetapi manusia .tidak. Apa yang tidak sempurna itulah yang perlu diperbaiki, beritahu Adam. - Wan Hafiz Wan Hamzah.  
 
MASTIKA Februari 2007
 
 
<<<<<<<<<<<<  ®  v  ®  >>>>>>>>>>>>
 
** catatan  w@gim@n**
Jika anda bercadang untuk menyebar atau menyalin atau menempek artikel ini dimana mana blog atau media cetak pastikan anda meletakkan nama asal penulis dan penerbit artikel dan jangan lupa url (http://) dimana  artikel ini di salin. Sebarang penerbitan semula bagi tujuan komersil hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada penulis atau media/syarikat dimana artikel ini diterbitkan. Sebarang tindakan mahkamah daripada pihak berkenaan adalah diluar tanggungjawab pemilik blog ini.
  
2013  ® ©HAK CIPTA  SELEBET  INTERNATIONAL 
* Jadilah seorang bloger yg sentiasa menghargai
 hasil kerja  blogers @ penulis @ penerbit lain dengan tanpa segan silu
  memberi  kredit line  kepada mereka . Paparkan kreativiti
 mereka  dengan  menampilkan dari mana asal usul
bahan  asal yg anda salin dan tempek itu.