Tentang Wagiman

Assalamualaikum kepada semua pengunjung. Untuk makluman semua, Wagiman bukan seorang ustaz (baru nak start). Wagiman cuma insan biasa, tidak punya apa apa kelebihan dari apa jua sudut . Tiap soalan yang menerjah email atau tagboard akan Wagiman jawab berdasarkan kefahaman Wagiman kepada soalan yang diajukan dengan di iringi sedikit ilmu rawatan. Jika pengunjung melakukan apa yang Wagiman sarankan dan berjaya keluar dari masalah yang dihadapi janganlah diberikan kepujian itu kepada Wagiman kerana kepujian dan sanjungan itu hanya milik ALLAH jua kerana tanpaNYA kita semua tidak akan dapat melakukan apa yang sedang kita lakukan sekarang ini. Insya-Allah, semua email akan Wagiman layan seadanya. Lambat atau cepat bergantung kepada masa yang Wagiman miliki. Segala kemuskilan sila email kepada ........

Tentang blog ini

Blog ini grenbara.blogspot.com adalah sambungan kepada blog utama sy di grenbara.bravejournal.com. Oleh kerana Bravenet.com (pelayan utama bravejournal.com) telah mengenakan terma dan syarat baru kpd semua penguna percuma mereka, maka sy terpaksa mencari pelayan lain bagi meneruskan kesinambungan grenbara di alam siber ini. Sy akan terus mengekalkan grenbara.bravejournal tetapi hanya akan melakukan update seterusnya disini.


Pengikut Setia

Anda Pengunjung ke

12 August 2011

Islam dan Sains: Hawking anggap syurga dongeng

Umum
Hawking anggap syurga cerita dongeng!!
 
Stephen Hawking
 
Kenyataan pakar kosmologi, Stephen Hawking bahawa syurga  adalah  ‘sebuah cerita dongeng’ mencetuskan peprbincangan hangat diantara penganut agama dan bukan penganut agama, termasuk respons lantang daripada actor Kirk Cameron, penganut Kristian yang warak.
 
“Saya menganggap otak adalah sebuah computer yang berhenti berfungsi apabila komponen komponennya gagal. 
 
“Tidak ada syurga atau kehidupan selepas mati untuk computer computer yang rosak: ia adalah satu cerita dongeng untuk orang yang takut pada kgelapan,” kata Hawking kepada akhbar The Gurdian pada Mei lalu.
 
Hawking, 69, saintis yang pernah menerima anugerah, didiagnosis menghidap penyakit motor neoron apabila dia berumur 21 tahun.  The Guardian menyatakkan, “penyakit yang tidak boleh diubati itu telah dijangka akan membunuh Hawking dalam masa beberapa tahun apabila symptom simptomnya muncul, satu gambaran yang merubah saintis muda itu kepada Wagner, tetapi akhirnya dia akhirnya mendorongnya untuk lebih menikmati hidupnya sekalipun katanya, walaupun ada  awan hitam yang menyelubungi masa depannya.”
 
“Saya telah hidup dengan prospek kematian awal sejak 49 tahun yang lalu.  Saya tidak takut pada kematian, tapi saya tidaklah tergesa gesa untuk mati.  Saya masih ada banyak perkara yang ingin saya lakukan dahulu,” ujar Hawking mengenai penyakit yang dihidapi.
 
Apa pun, Cameron mempersoalkan saintis berkenaan dalam respons  pedas  yang  dipetik  oleh beberapa jenis saluran media, termasuk puluhan blog dan akhbar, agensi  agensi berita dan pelbagai lagi. Sebahagiannya boleh disaksikan dalan Fox News dan E! Online.
 
“Profesor Hawking diuar uarkan sebagai ‘genius dari Britain,’ namun dia percaya kepada kemustahilan saintifik bahawa yang kosong mewujudkan semuanya dan kehidupan bermula dari bukan hidup.”
 
“Kenapa orang perlu percaya apa yang Hawking tulis jika dia tidak boleh memberi bukti pada kepercayaan tidak saintifiknya bahawa dari kosong, datang segala galanya?” soal Cameron yang tidak bersetuju dengan pandangan Hawking.
 
Pandangan Hawking bukanlah sesuatu yang mudah diterima oleh kebanyakan rakyat Amerika. Mengikut satu undian pada 2007 yang dilakukan oleh forum Pew Research Center mengenai  Agama dan Kehidupan Umum mendapati, 92  peratus menyatakan mereka percaya kepada Tuhan  atau  roh sejagat  dan 74 peratus  menyatakan  mereka percaya pada kewujudan syurga. Hanya  59 peratus daripada rakyat Amerika yang percaya pada neraka.  Dalam satu kajian lain yang dilakukan oleh Pew pada 2010, 58 peratus rakyat Amerika menyatakan agama adalah sesuatu ‘yang amat penting’ kepada mereka.
 
Kirk Cameron
 
Perkara ini selari dengan undian yang dilakukan oleh USA Today pada Mei lalu sebagai respons kepada kenyataan Hawking.  Ditanya sekiranya pandangan Hawking betul mengenai syurga, 42 peratus bersetuju dengannya manakala 58 peratus lagi menolaknya.
 
KONTROVERSI YANG KE SEKIAN  KALI
 
Isu menyatakan bahawa syurga itu cerita dongeng bukan kontroversi pertama kali yang disebarkan oleh Hawking. Bahkan sebelum ini, dalam bukunya bertajuk  Grand Design, Hawking telah mencetuskan bantahan apabila dia menyatakan Big Bang mewujudkan dunia dan menepis kewujudan Tuhan. Hal ini dinyatakan oleh, Marina Wagner Peleaz dalam majalah Time keluaran Mei.
 
“Merujuk pada hasil beberapa kajian, yang mengesyorkan bahawa emosi dan pemikiran kita adalah berdasarkan neorosains, pendapat pendapatnya boleh diterima akal, tapi itu bukanlah  bermaksud tidak ada ruang untuk spekulasi  seterusnya,” ujar Wagner.
 
 
Beberapa orang blogger, termasuk Rob Kerby, editor kanan BeliefNet menulis, “Ini bukanlah kali pertama Hawking tersilap. Tidak lama dahulu ahli fizik Universiti Stanford, Leonard Susskind telah menyangkal dakwaan tegar Hawking, apabila ‘black hole’ lenyap, ia akan membawa bersama segala maklumat yang wujud di dalamnya.  Pada 22 Julai 2004, Hawking terpaksa mengakui di hadapan berates  ratus rakan sekerjanya di Persidangan Antarabangsa ke 17 mengenai Relativiti Umum dan Gravitasi di Dublin bahawa Susskind betul,” ujar Kerby
 
Tatkala Hawking menggunakan sains untuk menyangkal pendapat  mengenai  syurga, pihak lain pula menggunakan sains untuk menghubungkan system kepercayaan  agama kepada kesihatan.  Sebagai contoh, Universiti Duke  menpunyai Pusat Kerohanian, Teologi dan Kesihatan yang menumpukan penyelidikan mengenai hubungan antara iman dan kesejahteraan.  Dan, hubungan itu dikatakan wujud dalam beberapa tempat yang amat luar biasa.  Baru baru ini Kelly George dari Atlanta Health Trends Examiner, menulis mengenai ‘diet berasaskan iman’ dan kuasa doa untuk penyembuhan.
 
Dalam kolumnya The Jersey Journal, Danny Tyree secara sinis mengakui, Hawking adalah sumber inspirasi, menunjukkan bagaimana seseorang boleh mengatasi kecacatan fizikal yang teruk untuk merosakkan perancangan orang lain.
 
Kontroversi bukanlah sesuatu yang baru kepada Hawking.  Dalam bukunya The Grand Design pada 2010, Hawking menganjurkan bahawa alam semesta boleh tercipta secara spontan, tanpa Pencipta.  Bukunya yang seterusnya memperbaiki kenyataan tersebut serba sedikit.
 
 
Beberapa orang membuat spekulasi, Hawking membuat kenyataan lancang itu semata mata  kerana dia berasa cemburu terhadap ahli astronomi, mendiang Carl Sagan.
 
Tyree merasakan kenyataan Hawking itu tidak akan merubah banyak fikiran. Ujar Tyree dalam tulisannya, rakyat Amerika terutamanya, terlalu bijak untuk dipengaruhi oleh satu koleksi anugerah akademik.  Namun jika pendapat pendapatnya diterima, perubahan dalam masyarakat adalah sukar untuk dibayangkan.
 
“Banyak yang melihat niat jahat atau keangkuhan dalam kenyataan Hawking itu.  Mungkin dia secara jujurnya melihat dirinya sebagai rakan sejawat kepada orang asing yang baik hati memberitahu anda, sebelum anda menyampaikan ucapan penting, ada tahi hidung yang tersembul keluar.
 
“Hawking menganggap otak sebagai sebuah computer yang akan berhenti berfungsi apabila komponennya rosak, dan kesedaran adalah sesuatu yang akan lenyap tanpa kesan.  Saya ingin menganggap komponen komponen tersebut akan dikitarkan semula untuk tujuan yang lebih besar yang Hawking sendiri pun   tidak mampu memikirkannya,” ujar Tyree.
 
AL ISLAM Julai 2011
 
Link berkaitan
Kirk Cameron criticizes Stephen Hawking over 'heaven' comments
Professor Stephen W. Hawking
Stephen Hawking: 'There is no heaven; it's a fairy story'
<<<<<<<<<<<<  ®  v  ®  >>>>>>>>>>>>
 
** catatan  w@gim@n**
Jika anda bercadang untuk menyebar atau menyalin atau menempek artikel ini dimana mana blog atau media cetak pastikan anda meletakkan nama asal penulis dan penerbit artikel dan jangan lupa url (http://) dimana  artikel ini di salin. Sebarang penerbitan semula bagi tujuan komersil hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada penulis atau media/syarikat dimana artikel ini diterbitkan. Sebarang tindakan mahkamah daripada pihak berkenaan adalah diluar tanggungjawab pemilik blog ini.
  
2011  ® ©HAK CIPTA  SELEBET  INTERNATIONAL 
* Jadilah seorang bloger yg sentiasa menghargai
 hasil kerja  blogers @ penulis @ penerbit lain dengan tanpa segan silu
  memberi  kredit line  kepada mereka . Paparkan kreativiti
 mereka  dengan  menampilkan dari mana asal usul
bahan  asal yg anda salin dan tempek itu.