Tentang Wagiman

Assalamualaikum kepada semua pengunjung. Untuk makluman semua, Wagiman bukan seorang ustaz (baru nak start). Wagiman cuma insan biasa, tidak punya apa apa kelebihan dari apa jua sudut . Tiap soalan yang menerjah email atau tagboard akan Wagiman jawab berdasarkan kefahaman Wagiman kepada soalan yang diajukan dengan di iringi sedikit ilmu rawatan. Jika pengunjung melakukan apa yang Wagiman sarankan dan berjaya keluar dari masalah yang dihadapi janganlah diberikan kepujian itu kepada Wagiman kerana kepujian dan sanjungan itu hanya milik ALLAH jua kerana tanpaNYA kita semua tidak akan dapat melakukan apa yang sedang kita lakukan sekarang ini. Insya-Allah, semua email akan Wagiman layan seadanya. Lambat atau cepat bergantung kepada masa yang Wagiman miliki. Segala kemuskilan sila email kepada ........

Tentang blog ini

Blog ini grenbara.blogspot.com adalah sambungan kepada blog utama sy di grenbara.bravejournal.com. Oleh kerana Bravenet.com (pelayan utama bravejournal.com) telah mengenakan terma dan syarat baru kpd semua penguna percuma mereka, maka sy terpaksa mencari pelayan lain bagi meneruskan kesinambungan grenbara di alam siber ini. Sy akan terus mengekalkan grenbara.bravejournal tetapi hanya akan melakukan update seterusnya disini.


Pengikut Setia

Anda Pengunjung ke

09 April 2020

Soal Jawab Solat: Hukum Duduk di atas Dua Tumit


Soal Jawab Solat

Oleh Ustaz Fadzli Al-Yamani


Hukum Duduk di atas Dua Tumit

SOALAN:
Saya pernah melihat seorang imam duduk di atas dua tumitnya dan tapak kakinya. Apakah hukum solatnya dan bukankah cara tersebut dilarang?

JAWAPAN:
Cara duduk yang dimaksudkan dia atas ialah iq’a’ iaitu duduknya seorang itu di antara
dua sujud dengan tahiyat awal.  Praktikalnya adalah duduk di atas kedua dua tumit kaki manakala tapat kaki ditegakkan berserta jari jemari kaki dibengkokkan menghala ke kiblat. Ini adalah Sunnah berdasarkan hadis daripada Tawus bin Kisan r.a. katanya:   “Kami telah berkata kepada Ibn ‘Abbas r.a. tentang iq’a’, lalu beliau menjawab: “Ia adalah Sunnah.” (Riwayat Muslim, no.536)

Jelaslah solat seseorang tetap sah jika melakukan cara tersebut dan ia perbuatan Baginda s.a.w. Oleh sebab itu, jangan kita menyalahkan sesiapa yang berbuat demikian.  Imam Ahmad berkata.  “Aku  tidak melakukannya dan aku tidak menyalahkan sesiapa yang melakukannya. “Sesungguhnya, cara duduk Rasulullah s.a.w. yang biasa dan masyhur adalah duduk diatas tapat kaki kiri dan kanan di tegakkan.

Satu lagi istilah yang sama tetapi dilarang (makruh) ketika solat ialah iq’a al-kalb – duduk seperti anjing.  Caranya adalah dengan mendudukkan punggungnya di atas lantai,, kedua dua tapak tangannya pula diatas lantai seumpama anjing. (Nihayah, Ibn Athir)

Larangan ini jelas terdapat dalam hadis Anas bin Malik r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Apabila kamu mengangkat kepalamu daripada sujud, maka janganlah kamu duduk seperti anjing duduk.: Riwayat Ibn Majah)


Majalah Siasah Isu48
07 – 20 Jun Mei 2013
m/s 38